Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av L3LL3
#1497592
En sak till... Skulle även larmet kunna vara en potentiell bov i dramat? Hur kan man i så fall ringa in/utesluta det (finns det någonting uppenbart att testa)?
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1497699
En liten uppdatering... Idag fick jag hjälp med att göra en mätning, just vid ett tillfälle då bilen inte ville starta och det visade sig att spänningen då endast var 8V ut från serviceuttaget (vilket jag antar är detsamma som direkt från tändningslåset). Batteriet var samtidigt helt normalt. En stund senare startade motorn precis som vanligt med nyckeln, helt utan åtgärd. Några idéer om vad som kan orsaka dessa temporära spänningsfall?
Senast redigerad av 1 L3LL3, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1497702
Som jag skrev längre upp i tråden skulle du kunna montera ett separat startrelä som aktiveras av nyckeln och i sin tur drar solonoiden på startmotorn.
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1497703
Startkabel mellan minuspol och motorblock har jag testat tidigare, men det funkade inte. :-(

Ett separat startrelä kan vara en lösning, men det vore ändå intressant att få veta/förstå hur det kan bli så här. :nerd:
Användarvisningsbild
av frasse4
#1497765
Troligen glapp eller dålig kontakt i kontakstycket till tändningslåset. Spänningsfallet beror nog på att det inte kommer igenom tillräckligt med ström, vilet i sin tur gör att solonoiden inte orkar dra
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1508639
Tro’t eller ej, men det verkar som att vi har fått ordning på det värsta problemet nu (starttrubbel). En bit av kabeln till pluspolen på batteriet visade sig vara skadad. Den har nu avlägsnats och efter det har bilen faktiskt startat varje gång.

Övriga problem kvarstår dock… Näst på tur i felsökningsprocessen är hastighetsmätaren. Hela mätarhuset har som sagt redan varit inne på renovering, så jag tror inte att felet sitter där. Dessutom är det inte riktigt samma problem där som tidigare. Aktuellt beteende är att mätarnålen löper amok rätt ofta vid tomgångskörning, oavsett om bilen är kall eller har körts en längre tid (oftast dock när bilen är varmkörd). Mätaren lugnar sig iofs. alltid så fort man trycker lite på gasen, men det kan ta någon/några sekunder innan någon växel går i vid dessa tillfällen och det känns lite olustigt.

Finns det kvar några idéer där ute om vad som kan vara påverkade faktorer?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1508707
Huh... Hastighetsmätarnålen löper amok på tomgång?
Den möjligheten jag ser att det skulle kunna hända är om det antingen är fel på instrumenthuset, eller avskavda kablar... Det är helt sepparata kablar och kretsar för varvräknaren och hastighetsmätaren, vilket gör det omöjligt för dom signalerna att korsas och inverka på varandra om det inte rör sig om en kortslutning, antingen i instrumenthuset eller kablaget till instrumenthuset.

Nu ANTAR jag att det är varvräknaren som är inblandad, helt enkelt för att det är den enda kabel/mätare som har ett dugg med varvtal att göra :-D
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1508847
Varvräknaren ser inte ut att påverkas här alls, däremot snurrar tripp/vägmätaren på vid dessa tillfällen. Jag frågade förresten Instrument Jige för ett tag sedan (de som gjorde renoveringen) och även de hävdar att problemet troligtvis har sitt ursprung någonstans utanför instrumentet… Frågan är om man kan lita på dem? Jag fick iofs. ett seriöst intryck av dem och det verkar även som att flera på det här forumet rekommenderar dem.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]