Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av L3LL3
#1454831
Jag har tidigare haft problem med hastighetsmätaren i min pärla, se viewtopic.php?f=15&t=157922. Jag börjar dock mer och mer misstänka att problemet har ett annat (möjligtvis parallellt) ursprung. Instrumentet har nämligen varit inne på renovering, men en del konstigheter kvarstår. Mätaren ”skuttar” fortfarande ibland och någon enstaka gång har den även tillfälligt lagt av helt, men efter renoveringen har aldrig växellådan påverkats som tidigare. En annan förändring är att termometern i instrumentpanelen helt plötsligt har börjat visa på allt från 0 till -188 grader. :-/

Det största problemet, som faktiskt har hängt med rätt länge (och som jag tycker har blivit värre nu) är att dock bilen vägrar att starta ibland. Jag vrider om nyckeln, men ingenting händer förutom att tändning, lysen etc. går på. Vid vissa tillfällen kan startmotorn gå igång efter 4-5 sek. men det är mindre vanligt. Ibland funkar det med hjälpström via startkablar och någon gång har det räckt med att bara vänta någon halvtimme för att åter kunna starta bilen. Läget är minst sagt frustrerande.

Några andra problem som jag har noterat och som kanske skulle kunna ha ett samband är att halvljuset ej tänds ibland. Även tutan har avstått från att vara med någon gång. Sedan har vi larmet som har börjar bete sig märkligt alldeles nyligen. Fjärrkontrollen vill inte låsa/låsa upp titt som tätt (batterier är bytta, så felet ligger inte i dosan) och när larmet utlöses är det helt plötsligt enbart startspärr och blinkers som aktiveras. Tidigare har alltid även ljud/tut-signal varit med i bilden.

Känslan är att det rör sig om ett elfel. Glapp någonstans, jordfel, vad vet jag? Frågan är hur man felsöker något sådant här?
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1455888
En tanke… För rätt många år sedan krockade jag bilen och batteriet fick sig då en smäll. Detta är dock utbytt (flera gånger nu), men kan möjligen något kablage ed. ha fått en skada som skulle kunna framkalla alla dessa problem?

Någon som har några alternativa idéer annars?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1455903
Det du beskriver är inget lätt problem. Det kan vars en enda sak som orsakar det, eller flera små. Du har inte möjlighet att låna ett mätarhus som du vet fungerar att prova med. Kolla annars med billackeringen i Fjugersta
https://www.blocket.se/annons/orebro/ko ... m/63064197
Han är erkänt duktig på dessa erkänt dåliga mätarhus. Kanske räcker att prata med honom. Efter som du vet att instrumenthuset krånglar/har krånglat är det kanske bra att börja där
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1457892
Tyvärr verkar Fjugesta inte vara så intresserade av att hjälpa till. :x

Nåja, jag kanske får bryta ner problemen till enskilda fel (oavsett om det rör sig om en eller flera olika orsaker). Det absolut jobbigaste av dem är helt klart startproblemet. Senast häromdagen råkade jag åter ut för det och den här gången gick det bra att starta igen efter bara några minuter, utan hjälpstart eller någon annan handpåläggning alls. Vad tusan kan det vara som gör detta?

/LS
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1459185
Startproblemen fortsätter att upprepa sig… Det är nästan alltid värre om bilen har stått några dagar. Dock inte säkert att det är vid första försöket som den tjurar, det kan ta 2-3 stopp/starter innan den trilskas. Därefter brukar den funka ett tag igen. Ingen som har någon idé om vad som kan generera ett sådant här fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1459217
Om det är så att startmotorn inte går igång kan det vara slitet i tändlåset. Alltså den plastdel som är skruvad fast på baksidan tändtåset med alla kablarna i. I så fall kan du kanske starta motorn med serviceuttaget i motorrummet
Det sitter ett kontakt stycke (2 st vit/röda kablar) i motorrummet ungefär mitt på kabelhärvan vid vänster innerskärm. Batteri plus på det så går startmotorn igång utan nyckel
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1459290
OK! Har sett att det sitter något där som ser ut som två säkringar. Vet inte om det är dessa du menar, men ska man isf. bara kunna lägga dem mot pluspolen på batteriet för att aktivera startmotorn?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1459299
Vet ej hur det exakt ser ut på 940, på min 740 är det 2 st vit/röda kablar i en "flatstiftshona".
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1459347
Hmm... Antagligen är jag helt fel ute, men jag bifogar en bild på de kablar (med säkring?) som jag syftar på. Jag har ingen aning om vad de har för funktion, men kan det vara någon av dem som motsvarar det du nämner?

/Ps. En liten detalj av yttersta vikt - Det är inte en 940, det är en 960! :-)
Bilagor
IMG_5215.JPG
IMG_5215.JPG (650.69 KiB) Visad 3230 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]