Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1509060
Du kan ju lätt prova genom att koppla ur givaren till bakaxeln. Men jag tycker det låter som mätaren dock. Någonstans i mitt bakhuvud har jag dock ett minne av att tidiga 960 eller om det var 760 hade en separat omvandlare från 12 pulser/varv från bakaxeln till 48 pulser i mätarhuset
Användarvisningsbild
av lennarte
#1509077
Tidiga 740 hade 12, medan senare 48 pulser/varv. Dock fanns det tidiga 760 med ETC och ABS som hade 4 givare och 98 pulser. Omvandlare mellan hastighets och ABS pulser har väl alla. Men, om du t.ex byter bakaxel och får fel årsmodell visar mätaren fel. Skiljer på 1988 års modell. Före har 12 och efter har 48 pulser dock just 1988 fanns båda. Skillnaden är lätt att se, 48 pulser har 6-kant plugg för olje nivån och aluminiumkåpa på bakaxeln medans 12 pulser har 4-kant plugg och plåtkåpa
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1509394
Skulle det kunna vara så illa att Jige bara försöker slippa ta ansvar och därför hävdar att felet ej ligger i instrumentet?

Annars fick jag ett tips (från annat håll) om att det skulle kunna vara generatorn som stör signalen in… Vad tror ni om den tesen?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1509399
Varvtalet tas väl från vevaxelgivaren, så det låter långsökt att generatorn ska kunna inverka på någon signal, då den enda kabeln in i kupén(och således är i närheten av andra kablar) är en på/av-signal kopplad till batterilampan i instrumenthuset...
Att jag nämner varvtal är för att vissa andra bilar tar varvtalet från just generatorn, men så är inte fallet på vitblockare iaf.

Men märkligare saker har väl hänt på gamla bilar/elsystem :-) Så du kan ju prova med att haka av generatorn och köra utan den och se om beteendet ändras.(håll dig hemikring bara, köra enbart på batteriet räcker inte så superlänge :P )
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1509426
Jag fattar nog inte riktgt vad han som gav mig tipset menar, men han nämnde något om att generatorn har tre faser och eftersom det enbart är vid tomgångskörning som problemet uppstår skulle det kunna röra sig om en störning från fas 1 (om just den skulle vara i dåligt skick).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1509462
Generatorn har 3 faser, det är ju en växelströms generator med 3 "utgångar och ingångar" som är kopplade till varsin diod (3 st + och 3 st -) som gör (i bästa fall) att det kommer ut likström ur generatorn. Om en av dessa fallerar kan det uppstå lite lustiga fel. Ofta tömmer det då batteriet, ibland lyser då laddningslampan när tändningen av, ibland inte. Dock länge sedan jag var med om något sådant.
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1509496
Ja, lustiga fel kvalar nog detta exempel väl in på. ;-)

Anledningen till att generatorn alls kom på tal var att jag har en CTEK-laddare, som har ett testprogram och därifrån får man en indikation på att generatorn ej levererar till 100%. Ska se om jag kan få lite mera hjälp med att kolla närmare på detta.
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1544111
Halloj!

Finns det någon som fortfarande lagar/renoverar mätarhus till 960? Instrument Jige som jag anlitade tidigare har nya ägare och dom vill tydligen inte ta i mätare till denna ädla serie. :-(

Ett annat alternativ kanske kan vara att hitta någon som säljer delar. Bildelsbasen.se har letat hos, men de har inga passande enheter. Vad finns det mer för några aktörer på marknaden?

/LS
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1544498
Hmm... Det verkar börja bli väldigt svårt att hitta reservdelar till den här bilen. Enligt car.info finns det tydligen bara tre kvar av samma modell i Sverige. 😋

Bra dock om det fortfarande finns någon som lagar/renoverar. Tacksam därför för alla tänkbara tips.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]