Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1459439
Nej det är inte de kablarna. Jag vet faktiskt inte om de finns på 960.

Har du provat att växla från P till L och sedan tillbaka till P när det inträffar så att det inte är spärren som bara låter dig starta i P som spökar?

Annars kan det vara som Lennarte säger att tändningslåset är slitet, det måste igenom ganska mycket ström för att aktivera solenoiden på startmotorn. Detta hände på min gamla 940 och då satte bilverkstaden ett separat startrelä (som man har på en båt eller motorcykel) så att tändningsnyckeln aktiverade startreläet som i sin tur aktiverar solenoiden och startmotorn.
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1459450
Jodå, tricket med växelspaken har jag försökt med många gånger. Dock utan framgång. Det som jag tycker talar emot slitet tändningslås eller otillräckligt med ström är att startmotorn faktiskt startar efter en stunds "vila", utan någon annan åtgärd. Det hade dock varit intressant att testa med en "tjuvstart", dels för att utesluta problem med tändningslåset men även för att ev. ha ett reservknep att få igång bilen när den trilskas.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1459464
Det är 17/1 i bilden nedan du söker
2021-08-17 11_32_10-Volvo Gröna 960 1994.png
2021-08-17 11_32_10-Volvo Gröna 960 1994.png (120.38 KiB) Visad 500 gånger
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1459527
Ahh, toppen!

Kan det vara den här lilla krabaten? Vad behöver jag isf. införskaffa för att få önskad kontakt med batteriet?

/LS
Bilagor
IMG_5221.JPG
IMG_5221.JPG (514.99 KiB) Visad 497 gånger
IMG_5216.JPG
IMG_5216.JPG (674.13 KiB) Visad 497 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1459592
L3LL3 skrev:Är det rätt kontakt då? Sedan uppfattade jag tidigare svar som att den skulle till pluspolen på batteriet, stämmer inte det?
Nej, nej. Denna kabel går mellan tändlåset och startmotorn (anslutning 50) och sätter du ström där från batteriet så går startmotorn igång. Bra om man ensam gör t.ex kompressionsprov. Då är all el till boxar och tändning av och endast startmotorn går. Så är det problem med typ "tändplattan" i tänd.låset så kan man "slå på" tändningen med nyckeln och och sätta ström från batteriet i kontaktstycket så startar motorn
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1459595
lennarte skrev:
L3LL3 skrev:Är det rätt kontakt då? Sedan uppfattade jag tidigare svar som att den skulle till pluspolen på batteriet, stämmer inte det?
Nej, nej. Denna kabel går mellan tändlåset och startmotorn (anslutning 50) och sätter du ström där från batteriet så går startmotorn igång. Bra om man ensam gör t.ex kompressionsprov. Då är all el till boxar och tändning av och endast startmotorn går. Så är det problem med typ "tändplattan" i tänd.låset så kan man "slå på" tändningen med nyckeln och och sätta ström från batteriet i kontaktstycket så startar motorn
Du får ursäkta min tröga hjärna, men betyder svaret nej att det inte är rätt kabel/kontakt som jag har hittat eller att det är rätt, men att den inte ska anslutas direkt till batteriet (eller både och)? :oops:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1459682
IMG_20210818_191937.jpg
IMG_20210818_191937.jpg (688.02 KiB) Visad 456 gånger
Jag har inget elschema för detta till 940 så jag kan inta garantera att jag skrivit 100% rätt.
På -92 års 740 (som bör vara samma som 940) är det (samma som min -88B) en rosa kabel i ett kontaktstycke som ser ut som det på din bild. Där sätter jag ström direkt från batteriet då går startmotorn igång direkt. På bilar med automat låda måste startspärren vara sluten, se bild på elschemat. På bilden ser det ut som kontaktstycket från startspärren. Alla bilar har ungefär samma kabelhärva där inte alla kablar och kontaktstycken används. Det är kontaktstycke 17/1 du ska använda
Användarvisningsbild
av frasse4
#1459683
Det är rätt kontakt. Jag skulle säga att båda är rätt, med tändningen på ska det räcka med att bygla kontakten som Lucif3r skrev, men det går också att strömsätta en av kontakterna direkt med 12 V. Den ena kabeln går till tändningslåset och den andra till startmotorns solonoid enligt elschemat för 960 som jag tog bilden från.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]