Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1454414
Hej, min Volvo går ibland, när jag låtit den stå en stund kan jag köra någon meter utanför kvarteret sen dör den. Det går att starta men den dör snabbare och snabbare efter varje gång man startar tills den inte startar alls och den blir också mer svår startad. När jag kollat gnista efter den dött så kommer det en liten gnista sen slutar det och inget händer medans jag ligger på starten. Får inte heller gnista när jag tar direkt från tändspolen. Den har kunnat gå flera mil tidigare utan att den dog men hade samma problem då fast inte lika ofta och kunde köra mycket längre.
Har b230e alltså mekaniskt insprut och LH 2.2

Har bytt följande:
Fördelare + hallgivare + fördelarlock begagnade
Biltema rotor
Begagnad tändspole
Biltema och en begagnad tändmodul som sitter på vänster skärm, har kollat gnista med båda men ingen var bättre
Nya NGK brp6es tändstift.

Hör att soppa pumpen går när jag vrider på tändingen så då borde det väl inte vara den nya begagnade hallgivaren som är trasig?
Fördelaren jag köpte följde det med hallgivare och kontakt delen hänger utanför och sitter inte fast i kanten på fördelaren där den har suttit fast men det borde väl inte spela någon roll?

Kan jag ha stoppat på fördelaren fel på något sätt när jag bytte den?



Vet inte vad jag kan skriva mer, men kan testa mer saker om jag får några tips
Tacksam för alla svar!
#1454711
Mekaniskt insprut heter K-Jetronic och har ett tändsystem som heter EZ-118K. B23E hade samma mekaniska insprut men ett annat tändsystem(TZ 28H), tror inte delarna är utbytbara. LH2.2 är ett datorstyrt analogt insprutningssystem och har tändsystem EZ-118K. Tidiga B230F/FT hade LH2.2 och tändsystem EZ-117K och det skiljer på väsentliga punkter, dock tror jag fördelaren passar. Alla dessa (utom tändsystem TZ 28) fanns under modellår -87 och -88. Från och med sena -88-or fanns bara LH-2.4 och EZ-116K (utan hallgivare) fram till -91 då det amerikanska Bendix kom på alla 740. Det fanns tidigare bara på exportmodeller. Så det fins några möjligheter att få fel delar på dessa årsmodeller

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]