Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av V90TZ
#1453993
Hej! Har vid olika tillfällen försökt smörja upp yttre dörrhandtagen på min V90-97/98, utan gott resultat.
”Dörröppnarspaken” fastnar i intryckt läge inne i bygeln/handtaget när jag låst o känner efter så bilen är låst.
I upplåst läge fjädrar den ut som den ska. Samma dilemma på alla dörrar utom höger bakdörr.
Idag har jag haft loss handtaget på förardörren. Det ville inte komma ut helt men jag lyckades ändå få dit fett på de rörliga delarna och allt funkade i både låst o upplåst läge ända tills jag skruvade ihop det. Det verkar som om trycket från skruvarna som håller handtaget orsakar att det kärvar. Jättesvårt att se in hur det funkar i dörren då massa annat är i vägen.
Har någon mer koll än jag på hur jag kan lösa problemet?
Tacksam för hjälp.
av V90TZ
#1454197
Hej o Tack för svar. Utveckla gärna, jag vet inte riktigt hur mekaniken funkar men tänker att när man låser, kopplar man inte bort dörrlåset då? O bakdörrarna som oxå kärvar har väl inga dörrlås? Eller missuppfattar jag ”dörrlås”?
Vid skruvandet igår funkade allt både med fjärrlåsning o med nyckeln. Men när jag höll o tryckte dit handtaget lätt för hand så kärvar det direkt med bara litet tryck. Så det blir ju samma sak när jag spänner fast det med skruvarna.
För länge sedan sprayade jag in 5-56 i springorna utifrån o det hjälpte tillfälligt. O vid annat tillfälle efter det med litiumfett som inte hjälpte alls. Nu tog jag universalfett. Kan inget om dessa olika smörjmedel ev ”bråkar” med varandra? Men tacksam för mer tankar, tipps o lärdom.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]