Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DirkSchneider
#1453746
Varför i hela friden ryker den blått ibland och ibland ingeting??vevhus ok, var felsöka här näst?

Tänkte byta olja och filter och slå på oljetätning som ska mjuka upp packningar a, vad säger ni?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1453752
Kör även en invändig motortvätt. Gjorde det på en Mitsubishi jag hade som drog mycket olja. Efter drog den inget alls jämfört med före. Före 1 L /månaden, efter ingen synbar förändring på tre månader. Sedan såldes den.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1453766
Det är den sorten jag menar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1453897
En motor med katalysator ryker inte blått, det förbränns i katen. Kan ryka vid start med kall motor, men aldrig varm. Då är det fel på katen, eller något allvarligare med motorn. Väldigt utspädd motorolja kan "ryka igenom", men då är det ju enkelt fixat, byt olja.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1453937
En turbobil kan puffa ur sig ett par blårök lite då och då. Brukar hända när turbon är lite lagom sliten så den släpper igenom lite mer olja än den ska, som sedan samlas i IC'n, och till slut blir så pass mycket att det far med in i förbränningen med ett par blårökspuffar som resultat. Sådana puffar brukar dock gå hand-i-hand med turbo-användandet, dvs när turbon laddar eller precis när man släpper gasen och dumpar turbon.
Min T5a gör så kanske 1 gång varannan månad eller så, och har så gjort i 9år :P

Men nu vet vi ju inte vad TS har för motor så... Eller ens vad för bil för den delen...
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.