Sida 1 av 2
940 GL 1993 116hk som dör efter några tim körning
Postat: mån 05 jul 2021, 22:57
av jonnyl71
Har ett skumt problem med grabbens epa. Det går bra i några timmar för att se tvärt stanna. Provar man starta bilen direkt så hår den igång men gasar man går den dåligt och stannar. Om man låter bilen stå i 15min så funkar det att köra några tim. Felet inträffar oftare nu när det är varmt.
Har bytt
Tändmodul
Tändkablar
Kamaxelgivare
Rotor+fördelarlock.
Tändstift.
När bilen dör om man känner på tändmodulen som sitter i vänsterframskärm så är den väldigt varm.
Några förslag på vad som är fel?
Inga felkoder mer än hastighetsgivaren som är trasig.
Re: 940 GL 1993 116hk som dör efter några tim körning
Postat: tis 06 jul 2021, 07:32
av lennarte
Det är viktigt att montera tändmodulen på rätt sätt. Med kylpasta som leder bort värmen fortare. Den ska bli varm, men inte överhettad. Kan även vara fel på tändspolen som som går så.
Re: 940 GL 1993 116hk som dör efter några tim körning
Postat: tis 06 jul 2021, 09:13
av jonnyl71
Har provat 2 olika tändmoduler och dom är rengjorda samt monterade med kylpasta. Bilen dog igår kväll och grabben kände på tändmodulen direkt det hände. Den var inte speciellt varm. Rätt säker på att det inte är tändmodulen. Nästa steg är att prova byta bränslerelä har fått tipps på att när dom börjar vara dåliga så kan bilen tvärdö när reläet blir varmt.
Re: 940 GL 1993 116hk som dör efter några tim körning
Postat: tis 06 jul 2021, 12:38
av lennarte
Du kan be honom att lyssna om pumparna går när han kör på starten efter den stannat. Likaså kolla om där är gnista i kabeln från tändspolen. Både bränslerelet och radioavstörnings reläet (kallas ofta spridar reläet) är sådant som kan "krångla" när dom blir gamla. Radioavstörnings reläet sitter på expansionskärlet, sitter där 2 reläer är det andra till den elektriska kylfläkten. Dom är lika så du kan skifta relä. Dessa är relativt billiga och bör bytas av "säkerhetsskäl" om dom är gamla
Re: 940 GL 1993 116hk som dör efter några tim körning
Postat: tis 06 jul 2021, 13:11
av jonnyl71
Ok. tack för tipset. Byter båda ikväll så får vi se om det löser problemet.
Re: 940 GL 1993 116hk som dör efter några tim körning
Postat: tor 08 jul 2021, 18:07
av T75
Intressant. Har liknande bekymmer med en epa -94 med B230FD motor. Blir tjurig och dör varm, ibland inte alltid märkligt nog. Därav svår att felsöka. Skriv gärna en uppföljning hur det gick sen.

Re: 940 GL 1993 116hk som dör efter några tim körning
Postat: tor 08 jul 2021, 23:21
av jonnyl71
Inte hittat felet än. Väntar på nytt spridarrelä. Om det inte hjälper så har jag slut på idéer.
Re: 940 GL 1993 116hk som dör efter några tim körning
Postat: fre 09 jul 2021, 21:25
av jonnyl71
Error kod 232 avläst. Kan det påverka att den för efter 1-2 timmars körning. Kan lambdasonden vara trasig?
Re: 940 GL 1993 116hk som dör efter några tim körning
Postat: lör 10 jul 2021, 01:49
av jonnyl71
Har nu bytt
Bränslepump
Tändkablar
Tändmodul
Bränslepumpsrelä
Spridarrelä
Tändstift
Rotor
Fördelarlock
Inget hjälper. Om grabben är ute och kör 5-6 timmar en kväll så dör bilen 2-3ggr. Varje gång måste han stå stilla ca 15-20min sen går det köra en stund.
Tips förslag? Enda felkoderna är 131 hastighetssensor fel och 232 lambdasond error. Inget som förklarar varför bilen dör. När det blir problem så går den på tomgången men det går inte varva bilen då dör den.
Re: 940 GL 1993 116hk som dör efter några tim körning
Postat: lör 10 jul 2021, 09:46
av lennarte
1-3-1 = Varvtalssignal från tändstyrenheten
Villkor:
Vid start skickar tändstyrenheten varvtalssignal parallellt till #1 och #28 på bränslestyrenheten. Om bränslestyrenheten detekterar varvtalssignal på #28 men inte på #1 sätts felkoden.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord.
Felsymptom:
Motorn startar inte.
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.