Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1449234
Rivit kondensorn, torkfilter och kompressorn, lämnat alla tillhörande rör och ledningar kvar då är det liksom förberett och lättare den dagen man vill återuppliva ACn. Vad jag undrar är om det finns ström i rör / ledningar och vad man i så fall ska ta bort, någon säkring/ relä/vakt från centralen, så att ingen ledning är strömförande ,ingen kul med kortslutning och elfel överhuvudtaget. Forutsatt naturligtvis att borttagandet av något inte påverkar någon annan del i bilens elsystem.
av Chris72
#1449342
Har bilen ECC så får ac-delen sin ström därifrån och jag är ganska säker på att på manuell AC så går ACen på samma säkring som kupéfläkten.
Det finns en varning med att plocka bort givarna från kondensorn, det kan hända att elkylfläkten slutar att fungera. Vilket är mindre bra. Felsökte på en 940 som gick varm och fläkten inte startade och mycket riktigt den hade haft AC som blivit bortplockat. Kom inte ihåg hur jag löste det exakt, men tror att jag fick sätta dit en ny givare i kylaren o dra nytt kablage till kylfläktsrelät.
av bilman
#1449386
Tack för svaren! Aj aj, Det låter på Chris 72 att jag måste sätta tillbaks läckande kondensorf-n, eftersom du satte dit en ny givare i kylaren, eller har jag uppfattat dig fel?
av Chris72
#1449470
Verkar finnas lite olika inkoppling på elkylfläkten, beroende på ECC eller Manuell AC och olika årsmodeller.
Men på den jag skruvade med, så satte jag en givare i hörnet på vanliga kylaren o kopplade fläkten över den, kondensorn var bortslängd på den. Fast en del har plockat bort kondensorn utan att ha fått problem. Så enklast är väl att kolla om fläkten går igång när kylaren blir varm.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1449476
Möjligt att minnet sviker mig lite nu, men jag har bestämt för mig att bilarna med elfkäkt både för motorkylning och AC'n har 2 givare, en i kylaren och en i kondensorn. Den ena startar fläkten när motortempen kräver det, och den andra staretar fläkten när AC'n kräver det det. En väldigt primitiv koppling/lösning är det iaf.
av Chris72
#1449498
Jo, den är primitiv i sin enklaste form, men så har de på vissa blandat in hög o lågfart. Då styrs fläkten av både ECCen, och styrenheten för bränsle, saknar då givare i kylaren och just den vill inte bli av med givaren i kondensorn.
av bilman
#1450324
Ber om att bena ut följande sammanställning:(945-97)
1.Elfläkten styrs av bränsleenheten (boxen)
2.Elfläkten styrs av en tryckgivare som finns med två andra givare längst ner i hörnet av kondensatorn. Den styr både elfläkt och kompressorn.
3. Tryckgivarna och bränsle boxen styr fläkten med ett relä som sitter längst fram till höger i motorrummet
4.Elfläkten styrs via tempgivare=sensor för motorstyrning.
5. Det sitter en tempgivare i övre hörnet på vanliga (glykol)kylaren som styr elfläkten om kylvattnet blir varmt.
6. Det finns en 3-polkontakt för elfläkt vid fjäderbenstornet på passagerarsidan: 2 pinner går till bränsleboxen och en till kompressorn.
7.Volvoverkstad: Elfläkten styrs av en tempgivare(2polig nr 1362645) under insuget vid 3ans cylinder.
8.Elfläkt reläet i en ick turbo sitter vid lyktan på passagerarsidan, på turbo sitter den på förarsidan och därifrån går kablarna.
9.Avstörningsreläet till kondensorns elfläkt finns bakom askkoppen.
10.Avstörningsreläet sitter i motorrummet och ser ut som spridarreläet.
11.Det finns ingen säkring till elfläkten, varken inne i bilen eller i motorrummet. Elfläkten får ström direkt från batteriet via reläet.
12.Fläkten för kylare och friskluft har olika säkringar, både kräver 30A säkring.
av bilman
#1450357
För klarhetens skull: Ovanskrivna inlägg har jag alltså hittat i olika trådar och på olika sidor och sammanställt det. Möjligt att benämningarna är lika/olika, men oklara för en okunnig som jag.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1450448
1. tror jag inte är sant på en 940. Det är samma styrsystem med samma mjukvaror även på modeller med viscofläkt. På 960 styrs elfläkten däremot av styrboxen.
2. låter troligt.
3. Ja, det sitter ett relä, ett dubbelrelä t om för att styra halv/fullfart på fläkten.
4. Mmm... Med tanke på 1 så tror jag faktiskt inte den givaren har något med motorstyrningen att göra... Går iofs att ta reda på rätt lätt genom att kika på ett elschema, vilket jag är för slö för att göra nu :P
5. Yep.
6. Osäker.
7. Möjligt, men jag är lite skeptisk med tanke på 1. Att den givaren är kopplad till styrboxen är givet, men det har mer med luft/bränsleblandningen att göra och inte kylfläkten.
8. Mycket troligt. Eller enklare sagt - den sitter på samma sida som batteriet :D
9/10. Ingen aning faktiskt :D
11. Kan vara så, men det låter lite långsökt att den inte skulle ha någon säkring alls. 85x70 har exakt samma elfläkt, och samma relä, och dom har säkring. Osäker på Ampere dock. Det jag vet är iaf att reläet, även på 940, INTE är kopplat rakt på batteriet. Dom kablarna går in i en härva och "försvinner", vilket tyder mer på att den går via en säkring och inte direkt från batteriet. För... Varför baka in reläkablarna i en härva när dom hade kunnat smita undan med en 3dm kabelstump istället?
12. Låter logiskt.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]