Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FredrikÅ
#1449167
Hej,
Vi har bytt vattenpump och termostat på motorn. 88 graders termostat.
Efter att vi tömt ut det mesta av den gamla vätskan genom att lossa nedre kylslangen till kylaren, så spolade vi motorn via toppen (där termostaten satt) och även genom kylaren. Det rann fint och lätt genom kylare som motorblock.
Efter påfyllning har vi lyftat men:
Jag tycker att den övre kylarslangen mellan termostat och kylare, blir lite väl varm. Man bränner sig på den.
Slang mellan vattenpump och nedre anslutning på kylaren känns kall.
Det känns som om termostaten inte öppnar.
Flödesriktning är väl från pump nedtill och via kylare mot termostat upptill?
Då ska termostatens fjäder vara in mot toppen.

Tips mottages
Mvh Fredrik
Senast redigerad av 1 FredrikÅ, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1449175
Om övre kylarslangen blir varm så fungerar termostaten! Hade den inte fungerat (varit stängd) så hade det ju inte kommit något varmvatten i kylarslangen.
Den undre kylarslangen skall vara kall. Det vattnet har ju passerat genom kylaren, som har till uppgift att just kyla vattnet.
av FredrikÅ
#1449178
Hej,
Jag försöker förstå om det är ett problem eller ej.
Vattenpumpens sugsida, är den mot toppen eller mot kylaren?
Jag är tveksam till att kylaren kyler så pass bra att slangen skulle vara kall. Ljummen absolut och kanske lite varmare än så men kall känns fel.
Om flödet går på detta håll borde termostatens fjäder peka in mot termostathuset och det gör den ej.
av FredrikÅ
#1449190
Tackar. Då är det rätt monterat.
Vi får köra runt systemet lite och hoppas att allt är ok.
Tack för feedback!
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]