Sida 1 av 2
Ryckande gång efter tändstiftsbyte
Postat: lör 05 jun 2021, 08:52
av Petterlundstrom
Hej!
Bytte igår tändstift och tändkablar på min 940 med B230FK.
Efter att jag bytt så går bilen jättefint förutom vid jämn gas. Den har börjat rycka. Det som satt i var NGK BPR7ES.
De enda stift de hade på macken var BP7ES, dvs utan resistor. Kan det vara det som spökar? För visst är det elektroniskt styrd tändning på B230FK?
Re: Ryckande gång efter tändstiftsbyte
Postat: lör 05 jun 2021, 09:26
av Marlboroman
Ja, att köra med stift utan resistor kan orsaka misständningar
Re: Ryckande gång efter tändstiftsbyte
Postat: lör 05 jun 2021, 09:40
av Petterlundstrom
Marlboroman skrev: ↑lör 05 jun 2021, 09:26
Ja, att köra med stift utan resistor kan orsaka misständningar
Ok! Har beställt nya med resistor och hoppas att det löser problemet.
Re: Ryckande gång efter tändstiftsbyte
Postat: sön 06 jun 2021, 08:33
av lennarte
Kolla elektrådavståndet.
Satte i nya tändstift i 745-an för någon månad sedan, den gick som en potta sk--t. Tog ur dom och justerade avståndet, satte i dom igen och motorn "spann som en katt". Tändstiften hade legat i en påse i en låda med andra reservdelar i flera år och "fått lite stryk". Så kolla alltid avståndet, även om dom är "nya i kartong". Det var nästan inget avstånd alls på några av dom
Re: Ryckande gång efter tändstiftsbyte
Postat: sön 06 jun 2021, 15:15
av Petterlundstrom
lennarte skrev: ↑sön 06 jun 2021, 08:33
Kolla elektrådavståndet.
Satte i nya tändstift i 745-an för någon månad sedan, den gick som en potta sk--t. Tog ur dom och justerade avståndet, satte i dom igen och motorn "spann som en katt". Tändstiften hade legat i en påse i en låda med andra reservdelar i flera år och "fått lite stryk". Så kolla alltid avståndet, även om dom är "nya i kartong". Det var nästan inget avstånd alls på några av dom
Jag kollade avståndet på alla och de såg bra ut.
Re: Ryckande gång efter tändstiftsbyte
Postat: ons 09 jun 2021, 06:16
av gubbstrutt
Tändkablar skadade vid byte stift?.
Har du bara kollat eller har du mätt avståndet på stiften?
Re: Ryckande gång efter tändstiftsbyte
Postat: tor 10 jun 2021, 06:01
av Petterlundstrom
gubbstrutt skrev: ↑ons 09 jun 2021, 06:16
Tändkablar skadade vid byte stift?.
Har du bara kollat eller har du mätt avståndet på stiften?
Provat med två olika sorters tändkablar och provat med två omgångar stift. Har nu även bytt rotor och fördelarlock då det var original från -98
Bilen går egentligen superfint och mjukt nu. Förutom lite mikroryckningar vid körning.
Får en original luftfilterbox idag som jag ska montera istället för det sportluftfilter som sitter där.
Får se om det fungerar. Annars så skulle jag tro att det beror på att fjädrarna är kapade och stötdämpare och motorkuddar är slut. Är som att bilen hamnar i självsvängning.
Kan ju säga att bensinförbrukningen minskat med hälften iaf

Re: Ryckande gång efter tändstiftsbyte
Postat: fre 11 jun 2021, 16:12
av gubbstrutt
Kul när det går åt rätt håll

Re: Ryckande gång efter tändstiftsbyte
Postat: lör 12 jun 2021, 11:53
av Petterlundstrom
Upptäckte läckage i fördelaren när jag bytte fördelarlock. Har beställt o-ringar men ser ut som packboxen på genomgående axeln tyvärr. Svårt att hitta en fördelare som inte läcker där…
38CD4AB1-0D10-4BCD-B297-EDBE224423F5.jpeg (484.08 KiB) Visad 1135 gånger
38CD4AB1-0D10-4BCD-B297-EDBE224423F5.jpeg (484.08 KiB) Visad 1135 gånger
Re: Ryckande gång efter tändstiftsbyte
Postat: lör 12 jun 2021, 12:43
av lennarte
Bytte på min 745-a för någon månad sedan, 2 o-ringar och en p-box. Du får knacka ut ett stift, håll koll på medbringaren det ser ut som det går att vända det fel. Ta ut axeln och knacka ut p-boxen. P-boxen var "stenhård" och sprack sönder som bakelit, men inga problem att byta.