Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1448817
Ska ta bort kondensorn ur 945-97. Det är 5 rör som ska bortkopplas om jag förstått saken rätt; 2 rör på sidan och 3 kontaktrör för givarna på framsidan av kondensorn. Vill ändplugga dessa så att fukt, damm, etc. inte tränger in. Problemet att jag inte vet vad dimesionen är på dessa rör. PÅ volvo fick jag i butiken en ritning som endas identifierar vad det är för del. Är någon som har kunskap om dimensionerna? Pluggar man invändigt eller utvändigt? Enklaste sättet att ändplugga? Tack!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1448821
Eftersom du ska ta bort kondensorn är där ju inget tryck kvar. Plugga med luddfritt torkpapper eller bitar av en före detta T-shirt eller liknande.
av bilman
#1448894
Tack lennart för svar! Ville täppa till ordentligt så att gasen i rören inte skadar. Kondensorborttagande är bara första steget, ACn fungerar inte och det kostar mycket att fixa ,ingen offert är under 11000, otänkbart inte ens med hälften för min del,det har jag absolut inte råd med. Några varma dagar dör man inte av. Hade 745 i 17 år utan AC och det gick bra. Jag ska demontera hela ACn, det är som sagt dyrt, det är bara massa med tyngd och trångt i motorrummet. Eftersom det blir gastomt efter kondensorborttagandet kan jag börja ta bort kompressorn, torkfilter mm. Min fråga nu är om det finns någon koppling mellan ACn och det vanliga värmesystemet ( fläkt mm) . hur blir det på vintern: Påverkar borttagning av ACn någon funktion i värmepaketet? Blir det immigt på insidan av framrutan? Vad ska man tänka på när man demonterar så inget annat påverkas?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1448900
Det kan bli svårare med imma på vintern. Särskillt med blöta golvmattor. Fungerande AC genererar torrare luft, så det är lättare att hålla rutorna rena.
av bilman
#1448914
Alltså ACn var trasig i 5 år, det där med imma märkte jag på vintern, fick t o imma på insidan på vänstra hörnet i instrumenthuset, det har jag aldrig upplevt i 745-90, i 17 vintrar steg jag i 745 med inte helt snörena skor, men någon imma blev det aldrig. Fanns ingen AC i 745. Varför den dyker upp nu vet ej om det har med ACn att göra men misstanken finns då lennarte nämner det.
av Chris72
#1449265
Om du nu skall plocka bort den sedan länge ej fungerande ACen, varför lägga ner jobb på att plugga rören? Rören som sådana är säkert i dåligt skick redan. Har systemet var tomt länge så har redan fukten kommit in o ställt till skada.
//Chris
av bilman
#1449276
Tack för svar! Tänkte snarare på om man vill ha AC i framtiden så har man rören och ledningarna framme och det är bara att följa och ersätta dem bit för bit.
av Chris72
#1449292
Är väl iofs ett bra tänk, men rören brukar vara rejält ärgade på insidan, både billigare o enklare att i det läget byta till nya (om man vill sätta fart på den i framtiden) rör/slangar vilket jag har gjort både på min egen, men även på andra bilar. På min -91a är förångaren (den som sitter inne i kupén) det enda som jag behållit när jag renoverade upp ACen 2013 efter många års stilla stående. (kondensor har jag iofs fått byta 4 ggr efter det, eftermarkands-kondensor som hållit en undermålig kvalitét, köpte sen en från GCP (Genuine Classic Parts) och den håller bra. Rör, slangar, o-ringar o kompressor kan man gott köpa från 3:e part.
av bilman
#1449425
Tackar för svaret! Mycket goda råd. Tre punkter ber jag om förtydligande om: var finns förångaren i 945-97a? I ditt svar om borttagande av kondensorn ( ämnet: AC och elcentralen) varnar du för att det påverkar elflykten, men har man inte AC då behöver man inte ha elfläkten heller, eller har den en annan funktion också? Slutligen går elfläkten och kupefläkten på samma säkring och vad innebär det i så fall om man tar bort elfläkten? mindre ampere?

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]