Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1448526
Har aldrig hittat det svar jag riktigt söker efter så nu gör jag en tråd.

Har en volvo 944 -91 som har hög tomgång och drar mycket bensin. Samt så när jag håller ner kopplingen fullt drar varvtalen iväg upp till 2000-3000 varv. (Den drar runt 2l/milen) :(

Om vi tänker oss uteslutsmetoden, jag har bytt lambda, lmm, tempgivare. Jag undrar om insugspackningen kan vara dålig, min fråga är då, skulle bilen kunna bete sig så konstigt och dra så mycket pga en dålig insugspackning eller bara allmänt av tjuvluft.
#1448534
Börja med att ta ut och skriv ner felkoder. Radera sedan koderna och kör någon mil i lungt tempo och kolla sedan felkoder igen. Om du har felkoder på vissa delar går motorn i ett "nödprogram" och boxarna "stänger av" sig mot yttre "information" och går efter ett "protokoll" för att kunna köras till verkstad. Om du raderar felkoderna blir det en "omstart" av boxarna och är felen fixade kommer inte felkoderna tillbaka.
Läck på insug och/eller avgasrör genererar fekod som ofta missförstås som fel på lambdasonden. Dålig/ej fungerande vevhusventilation kan göra samma sak.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &arin[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]

Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]