Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1448542
lennarte skrev:Jag var kanske lite för generös tidigare i vår när jag fyllde på lite gas. Får tömma systemet och fylla med rätt mängd, det är inte lätt att veta hur mycket det är kvar.
Tömde systemet sakta och försiktigt i går kväll tills det va c:a ett ½ kg kvar. Fyllde nu ikväll i 2 burkar (450g) Biltemas Campinggas. Det räckte inte för att starta kompressorn (nya burkar på Biltema, mindre än dom jag använt innan). Men jag tjyvkopplade kompressorn och då kylde det igen. Kopplingen på kompressorn fungerar helt underbart. Det hörs inte det minsta ljud/oljud när jag kopplar av/på den. Nu är där inte fullt tryck så det hörs kanske mer med rätt tryck. Så det har nog blivit för mycket gas i systemet ändå :-( :-(
Hoppas jag inte förstört något i kompressorn bara
av xxargs
#1448708
Man får tänka på att om man använder HC-blandningar som Envirosafe eller egen hemkok med campingasol med kanske en extraskvätt ren propan i, att bara fylla max 0.42 gånger den vikten som anges för R134a - dvs. är det 470 gram R134a så är det bara max 197 gram HC-blandning - mer så överfyller man. Saken är också att AC går utmärkt och ger ordentlig kyla redan på halva mängden i de flesta fallen och extravolymen är till stor del 'läckmarginal' för att det skall hålla under ett antal år med normal läckagetakt som det är i bil-AC, så man behöver inte fylla på full dos bara för att.

kör man 'hemkok' med campingasol - tänk på att det skall sugas in i gasform (med värmning av flaska i varmvatten (dock max 40 grader) om nödvändigt - det blir kallt... ) så att hela den uppvägda mängden gas går in i systemet i gasform - det är för att campingasol har en smula mineralolja i sig för att smörja pumpar, kranar och ventiler under distributionen av gasolen innan det tappas på flaska - och genom att suga in det i gasform så destillerar man gasen samtidigt och oljan blir kvar i campingasolflaskan.


Själv kollar jag alltid tjocka rörets temperatur och när den börja bli kall (typ 10 grader och lägre) vid 1/3-kupefläktpådrag under fyllningen och något förhöjd motorvarv (typ 1000-1500 rpm) och eller att kompressorn börja slå på och av vid ON/OFF-kompressordrift så behöver man inte fylla på så mycket mer - detta i lägen om man inte vet hur mycket som är kvar sedan innan. För orifice-system som användes i äldre Volvo och Ford så fyller man till det blir rejält kallt i botten på receivern (stora burken som tjocka röret från kupén ansluter sig till)

Förr i tiden och främst R12-anläggningarna så hade man en tittglas ofta i torkfiltret och man fyllde tills det inte längre var bubblor i strömmen av flytande kondensat - med PAG-olja och R134a så blev det ofta vitt mjölkaktig ström vätska och svårare att se bubblorna och därför ansågs det att man istället skulle suga ut och väga mängden gas, komplettera det som fattas (efter läcksökning och ev reparation) och låta det göras av maskiner med mindre kunnig folk än tidigare kylnisse som visste vad denne sysslade med.

Kort sagt det är sällan man behöver fylla mycket mer än 100 gram HC på en BIL-AC med ca 0.5 kg R134a för att det skall fungera tillfredsställande igen (och slutar det att fungera en vecka senare igen så är läckan ganska så stor och bör åtgärdas istället för att hela tiden slatta in nytt, då kompressorn också sakta förlorar olja med läckan (och det är oljesöligt på läckstället) ) - är systemet helt tom (mjuka slangar och knappt pyser i anslutningarna - då först kan man överväga 200 gram HC-blandning för en 0.5 kg R134a-maskin.


Nu kör man inte sönder en bil-AC kompressorn speciellt lätt med vätskeslag då den i bilar som använder expansionsventil förmodligen får en kallsup var gång den startar och det jäser över i evaporatorn med gas och vätska bildad skum med olja och delvis flytande köldmedel innan det hela snurrar igång - för gissa var all flytande R134a/HC-blandning hamnar när kompressorn stannar - jo där det är kallast! och det är i evaporatorn i en bil med arbetande AC.

Under drift är det kondensorn som tar upp 'läckmarginalen/överskottet' och när man överfyller så blir det mindre av kondensorns yta aktiv för kondensering, temperaturen höjs för mer effekt på mindre yta och förstås trycket höjs, vilket i sin tur också ger mer kompressionsvärme och det hamar i ond cirkel och har man läge att kompressorns magnetkoppling klapprar eller fort slår på och av så är det för att hela kondensorn är väldigt het som att fläktningen inte fungerar (fläktarna snurrar inte eller inte vill gå upp i högfartsläge) - men kan också indikera överfyllnad av köldmedel och märks tidigare i varmt väder.
.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1448716
xxargs skrev:Man får tänka på att om man använder HC-blandningar som Envirosafe eller egen hemkok med campingasol med kanske en extraskvätt ren propan i, att bara fylla max 0.42 gånger den vikten som anges för R134
Joo, det vet jag. Kommer inte ihåg vad den rymmer i R134a, men c:a 1100 g sitter det någonstans i bakhuvudet. Därför blev jag lite fundersam när kompressorn inte startade med 450g. En burk till blir ju nästaan för mycket.
Än så länge är jag nöjd med att den kyler när jag tvångskör kompressorn och att kopplingen fungerar "som ny. Vi åker iväg i helgen och några dagar i veckan som kommer så Volvon får stå en vecka alldeles (nästan) för sig själv. Båten står hemma än, sjösättning nästa helg.

PS. Hittade på "nätet" en lista om mängden R12 i 745-an. Beroende på kompressor, 1050 - 1100 g
Senast redigerad av 3 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1448791
Fick köra till Clas Ohlson idag (smågrejar till växthuset). He---e vad varmt i bilen. Hur klarade man somrarna i bilen förr....... :-o det blev öppen taklucka och nerrullade rutor i bakdörrarna. Måste fixa AC-n när vi kommer hem igen. Åker ju bort några dagar, frugan har ACC i Passaten den har fungerat "klanderfritt" sedan vi köpte den 2005.
av xxargs
#1449032
På en 1100 gram maskin (R12 och R134a har ganska liknande densitet) skall du inte har mer än max 462 gram HC - när den är vakumsugen, är det gas kvar så kan du förmodligen minska med 50 gram minst.

själv skulle jag inte prov mer än 200 gram gasolblandning först - är det över 2 Bar i systemet så bör kompressorn starta och jobba, och är det orifice-system med stor receiverburk i motorrummet (och trycksensorn sittande på denna) så skulle jag låta bli att fylla vidare när det blir ordentligt kall i botten (och inte bara kall i överdelen) - tänk på att trycksensorn/pressostaten är en av de saker som kan gå sönder då de äldre bilar ofta direkt driver magnetkopplingen på kompressorn och även fläkten i många fall och kan brännas sönder av tex att kondensorfläkten är fastrostad.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1449090
xxargs skrev: skall du inte har mer än max 462 gram HC - när den är vakumsugen, är det gas kvar så kan du förmodligen minska med 50 gram minst.

själv skulle jag inte prov mer än 220 gram gasolblandning först - är det över 2 Bar i systemet så bör kompressorn starta och jobba.
Fyllde en burk (c:a 250 g) men inget hände, fullde i den andra (köpte bara 2 st för det skulle räcka). Då ligger trycket på knappt 2 kg (var lite gas kvar när jag började) men kompressorn startar inte. Tjyvkopplade då tryckvakten, kompressorn startar och det kyler. Trycket sjunker då till c:a 1 kg. Detta torde vara normalt, men kopplar jag in tryckvakten så stannar kompressorn och torkfiltret blir varmare ditekt. Kan det vara fel på gastuberna? Vägde inte dom innan? Är det samma gas i dom nya tuberna (med en "pip" istället för gänga) ? Får skaffa en ny tryckvakt kanske, och fylla med Envirosafes "grejer" istället. Det funkade trots allt i 5-6 år... :-)
av xxargs
#1449775
Vad sjuttsingen hällde du i för gurgel - trycket du nämner stämmer ganska bra med CP250-flaskor för japan-kök och består till 90% butanblanding av 1/3-del isobutan och 2/3-del n-butan och ca 10% propan - gastrycket på en sådan är inte mycket över 2 Bar vid 25 grader C, så om det var sådant så är det inte konstigt att kompressorn inte vill starta då trycket måste vara lite över 3 Bar för att slå på i de flesta fallen (och slår av vid typ 1.5 bar) och har hysteres.

Du behöver nog lätta en shraderventil med utskruvare ock låta det du fyllde i pysa ut igen (och det kommer ta timmar, ja kanske dygn - dock stäng innan det slutar helt för att inte få luft i systemet - luft i systemet => vakumsugning) ) - det du fyllde i måste ut igen... och helst vakumsugas för att få ut all n-butan som du nu fick in i systemet då den är det som blir kvar sist och trög att få ut (kokpunkten är ca 0 grader C för ren n-butan vid lufttryck - och utblandad i olja så går det fan aldrig ut på rimlig tid utan vakumpumpning...)


Man måste välja sina campingasolflaskor noga om man blandar HC själv - i princip köpa alla olika modeller du ser hos olika handlare och sedan mäta trycket och leta efter den med högsta tryck (dock att hitta något motsvarande som biltemas 17-602 en gång i tiden lär vara omöjligt idag - den var som gjord för ful-'envirsosafe-fyllning' även om den hade lite mycket n-butan i sig, så fungerade det ändå tack vare sin höga propan-andel) eller har uttalad blandning bara på propan och isobutan (alltså inte någon n-butan) som vissa campinggasolflaskor från jetboil, MSR och faktisk Primus vintergasol för lite kallare bruk.

- För att vara hyffsad R134a-ekvivalent bör trycket vara ca 5.5 Bar vid 25 grader C och flaskan skall ha så lite n-butan som möjligt. Den blandningen uppnår man tex. med 45% isobutan och 55% propan räknat på vikt och ger en effektiv glide av 6.8 grader vid 35 grader varm kondensat innan expansionsventilen och två bar i evaporatorn.

En lösning är att just köpa Primus Vintergasol (brun flaska) då den har bara isobutan och propan - dock även denna behöver spetsas med extra propan (vet inte proportionerna ännu - flaskorna är på jobbet...) - du kan pysa in ren propan efter att du kört över rätt beräknad mängd primus vintergasol - men du måste hela tiden väga före och efter så att du vet hur mycket som gick i systemet av respektive sort. - och en sak till, de skall sugas in i gasform (för att inte få med oljan löst i gasolen) vilket gör flaskorna kalla och du måste värma dem med jummen vatten för att få ur allt tills de är helt tomma - och du måste måtta upp rätt mängd innan vilket i ditt fall är 1 st 230 grams flaska och sedan spetsar man med typ xxx gram ren propan från vallabrännaren (blå P2000-flaskan) i beräknad vikt för en system som har 1 kg R134a. - för 500 grams maskin bör man inte peta i mycket mer än 100 gram HC + kanske yy gram propan - hur mycket propan tillsatt för att få primus vintergasol rätt får jag återkomma om.

En länk som inte är så dum att läsa angående bil-AC (och hyffsad uppdaterad - vilket annars är problemet med äldre AC-böcker där man fortfarande pratar om R12 och mäter tryck i PSI och temperatur i fahrenheit och vikt i pound eller...

http://www.ariazone.com.mk/pdf/Automoti ... Manual.pdf

Dock inget om alternativa gasolbladningar då det är tabu inom bil-AC brachen då gasolblandningar fungerar helt enkelt för bra (och verkliga risken mycket liten och väldigt, väldigt långt ifrån köldmedelsbolagens skrämselpropaganda) då laddningarna är inte så stora och vid direkt rörbrott så är det ca 1/3-del som pyser ut de första sekunderna - andra 1/3-delen tar över 10 minuter på sig då allt blir kallt i AC rörsystem och måste ta in värme för att gasa och den sista 1/3-del får man i princip koka ut med vakumsugning...(information hämtad från någon av källorna från KTH där man har gjort sig omaket att faktiskt prova... ) och ger mer kyla än tom R134a och definitivt mer kyla än HFO1234yf och då kan man inte sälja HFO1234yf för 1000:- kilot om det skulle bli accepterat... marknadskontroll och FUD


Vill du inte mickla med sådant eller kan göra med rimlig riskbild med din hantering av flaskorna - köp färdigt som Envirosafe och rör aldrig högtrycksidan på din AC - någonsin när motorn är igång.
Senast redigerad av 1 xxargs, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1449780
xxargs skrev:(och verkliga risken liten och väldigt, väldigt långt ifrån köldmedelsbolagens skrämselpropaganda)

Vad menar du? Alla vet ju att bilen kommer explodera som en atombomb så fort du råkar nudda något med bilen.............. ;-)
av xxargs
#1449783
Dupont kör med stora advokat-armer där man lyckats få regeringar att skriva lagar för deras fördel - en exempel är den långvariga användningarna av blyet i bensinen som oktanhöjare som vi hade till början av 80-talet trots att det fans andra tekniker och blandningar att lösa oktanhalten sedan länge, men Dupont var hänsynslös och tom. skrämde oljebolagen och raffinaderierna att säga att det inte finns alternativ... då de tjänade miljarder på att sälja dessa blytillsatsmedel - det mer utanför USA än inom USA då det var ej populärt (därav 'unleaded' på bensinpumparna i många amerikanska filmer som kretsar kring bensinmackar) då det var så många som dog av det i olika förgiftningar och andra kroniska sjukdomar i hanteringen och tillverkningen av det - Dupont var helt hänsynslösa i detta och det var bara vinsterna som räknades - inte människoliv...

Samma sak med köldmedel även om de förlorade Europa och EU trots försök (det vi ser kvar är just HFO1234yf trots flourväte och flourfogsen i stor mängd när det brinner, men inte ens Mercedes orkade stånga tillräkligt...) - tills de mötte advokaterna från Coca-Cola och Ben&Jerry med tydligen fler advokater och och dupont fick ge sig med svansen mellan benen då motparten ville se bevis för deras påståenden - riktiga bevis! som kan bekräftas av försäkringsbolagen och olika olycksutredningar av myndigheter och inte tillverkade bevis - och helt plötsligt börja det vara tillåtet med HC i vitvaror även i USA - först 75 gram och nu 150 gram utan krav på rumsvolym där utrustningen står, precis som i Europa och förmodligen kommer Europas regler (och är gemensamt med Australien som egentligen skapade reglerna) att bli gällande även i USA med tiden.

Coca-Cola och Ben&Jerry kämpade för att slippa använda R404A för kylmaskiner i alla sina automater och frysboxar världen över då de kände att de behövde göra lite Green-Washing på just kylmaskinerna och att förbuden för de klassiska R134a, R410A, R404A, R407C-köldmedlen annalkande från alla håll och USA låtsas inte om det eller tom. motarbetade hårdhänt...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1449799
xxargs skrev: fre 11 jun 2021, 23:47 Vad sjuttsingen hällde du i för gurgel -
Trodde jag köpte samma som innan, Biltemas Campinggas. Dock har dom ändrat på burken (pip) så jag måste ha en adapter på burken. Denna burk använde jag, innehåller Butan (endast???)
På den burk jag använde förut (gänga) står det Butan/Propan, slut (utgått?) på Biltema
IMG_20210612_090132.jpg
IMG_20210612_090132.jpg (763.11 KiB) Visad 359 gånger
Jag sätter på "påfyllarslangen" och släpper ut det. Får se vad jag gör sedan. Vad tror du om denna gas, finns på "min" lokala leverantör
IMG_20210612_092510.jpg
IMG_20210612_092510.jpg (525.41 KiB) Visad 358 gånger
Annars får det bli Envirosafe, då vet man vad man får :-) :-)

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]