Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1448127
Ni har kanske sett bilderna på kopplingen till min AC kompressor. Det var inte bara det felet :mad: det fungerade "något så när" när jag slipat av några 10-ondelar i kopplingen..... Så idag skulle jag köra en runda och startade motorn, den gick fint, i med växel och iväg. Se'n small det till så jag trodde en kolv flög genom blocket. Hade jag inte haft växel i hade motorn tvärstoppat.... :devil: :devil: :devil: sedan gick motorn lika fint igen. Körde till Biltema och tillbaka c:a 4 mil, motorväg i 120-130 km/tim och motorn spinner som en katt. Men AC-n kyler inte som den gjort innan. Jag tror kompressorn har skurit ihop och slagit sönder några kolvar. Men delar av kompressorn fungerar för den kyler ännu, även om den inte funkar fullt ut. Så jag tror det är "lösa delar" i kompressorn som gör att det "smäller till" när jag startar AC-n och inte kopplingen, även om en sådan smäll som idag har jag inte hört innan. Så nu är det en kompressor jag behöver...... :-(
Kollat efter kopplingen innan och då hittat beg. kompressor för 400-1500 kr i Sverige, ny kompressor för 1500-3000 kr i EU och en ny från Kina för 700-2000 kr. Vad tror ni, kan man lita på en beg från Bilbelsbasen för 400 kr. Bilen ska inte rulla så många år till är det tänkt, men jag vill köra den med "flaggan i topp" till dess :-D :-D :-D
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Larslars
#1448163
hej det är inte så att det är kompressorn som får "vätskeslag"?
dvs för dåligt förångad vätska från förångaren?
brukar/kan bero på överfylld ac ( olja eller gas), def expansionsventil tex
Användarvisningsbild
av lennarte
#1448174
Larslars skrev:hej det är inte så att det är kompressorn som får "vätskeslag"?
dvs för dåligt förångad vätska från förångaren?
brukar/kan bero på överfylld ac ( olja eller gas), def expansionsventil tex
Kan det verkligen bli "tvärstopp" i kompressorn så motorn stannar???
av Larslars
#1448193
ja tillräckligt mycke vätska så.
har man tur så kommer det en "lagom" mängd som kompressorn klarar av att skicka ut genom ventilerna.
av Chris72
#1448217
Jag har samma typ av kompressor på min 940-91, hade ej fungarande AC mellan 2000-2013, då jag beslutade mig för att sätta fart på den p.g.a att jag har hundar med mig.
Körde med originalkompressorn och den höll ett tag sedan rök axeltätningen. Köpte en vad jag trodde ny kompressor från USA, den gick ett år, sedan gick axeltätningen på den, kladdigt som fasen bakom remskivorna. Renoverande då min första, men se är ett mindre h-vete att få axeltätningen tät, vansinnig konstruktion. Köpte då en från Autodoc i Tyskland för 2000kr, den är av senare modell och har nyare utförande av axeltätningar o annat. Har suttit där sedan 2015 o funkar kanon. Jag hade inte chansat med en begagnad Seiko-Ziki eller vad de heter, stor risk att tätningen torkat.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1448267
Larslars skrev:ja tillräckligt mycke vätska så.
Jag var kanske lite för generös tidigare i vår när jag fyllde på lite gas. Får tömma systemet och fylla med rätt mängd, det är inte lätt att veta hur mycket det är kvar. Kompressorn stannade och gick om vartannat så jag fyllde c:a 300 g. Har gjort så c:a varannan vår sedan jag fick det att fungera för c:a 10 år sedan. Men har aldrig tömt systemet helt senaste åren. Den "byggdes om" till R134a för c:a 15 år sedan då ny kompressor monterades och ett av stålrören byttes (förre ägaren). Sedan har jag bytt kondensor (2 ggr. begagnade) och då fyllt med gas från www.envirosafe.se och det har funkat bra. Sista gångerna har jag fyllt med Biltemas Campinggas, den har ungefär samma "sammansättning" som gasen från Envirosafe men är betydligt lättare att få tag på.
av Larslars
#1448330
ok verkar kanske inte så troligt att den skulle vara överfylld då.
när den byggdes om till 134 gas sköjldes systemet då för att få ur den gamla R12 oljan? eller vad fylldes det för olja?
ett tag så sköljdes det för att byta till den nyare 134 oljan ( glykolbaserad tror jag) men det blev för dyrt/ omständigt/ svårt med R12 så man fyllde på med Esterolja i stället och "bara" tömde ur kompressorn på olja vid byte.

hm ny kompressor såg jag nu, vilken olja hade den i sig?

har gjort denna modifiering på en gammal Renault Espace en gång i tiden och det blev ganska bra lite sämre kyla och fläktarna fick jobba mer.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1448383
Kompressorbytet gjordes på verkstad med full AC kompetens och verktyg under förre ägarens tid. Min svåger ägde den då, men jag lämnade och hämtade den. Det vi pratade om då (på verkstaden) var bara att den skulle "byggas om" och fyllas med R134a. Och det har ju funkat i typ 15 år, med några undantag. För 6-7 år sedan så sprack en av "rörböjarna) på gaveln på kondensorn undet körning. Hela motorrummet blev grönt av oljan. Monterade då en beg. kondensor och fyllde då med Envirosafe burkar med gas. En burk med tillsats av torkmedel för torkfiltret och en burk med tillsats med PAG-olja. Efter detta har det funkat kanon, med påfyllning några gånger tills nu i vår.
av Chris72
#1448491
Apropå överfylla AC, jag pratade med en kylmontör i slutet av -80 talet. Han hade jobbat i något arabland. Där fyllde dom systemet tills kompressorn stannade och remmen skrek, sedan släpptes det sonika ut R12 tills kompressorn precis orkade gå igen. Då var systemet maxfyllt....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1448517
Chris72 skrev: ons 02 jun 2021, 14:38 Apropå överfylla AC, jag pratade med en kylmontör i slutet av -80 talet. Han hade jobbat i något arabland. Där fyllde dom systemet tills kompressorn stannade och remmen skrek, sedan släpptes det sonika ut R12 tills kompressorn precis orkade gå igen. Då var systemet maxfyllt....
Där behöver man ju inte tänka på att det ska fungera i minusgrader också... Men det måste ju belasta systemet ordentligt.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen