Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av xxargs
#1449870
Första bilden är CP250-flaska (för japankök) och mycket riktigt är det typ 90% butanblandning och 10% propan och trycket är inte mycket över 2 Bar - med andra ord den absolut sämsta alternativet av HC-gas du kunde hitta... (och det är samma för alla CP250-flaskor till japankök)

Biltema 17-623 med 7/16-skruvgängaanlutning är bättre val och håller sig bit över 2 Bar och kompressorn startar, men denna behöver också extra propan tillsatt för att få samma tryck som R134a för att din AC skall fungera som tänkt. Din andra bild verkar vara av liknande typ som biltema 17-623

Man kan inte gå på varumärken utan man måste köpa flaskorna med 7/16-gänga och sedan tryckprova (ha koll på temperaturen på flaska när du tryckprovar med manometer och alla flaskor provas vid samma temperatur (typisk rumstemperatur - ha termometer där flaskorna står) om det skall vara jämförbara) - tänk på att flaskor för lödarbete med tex. syre i minigassvets kan innehålla mer jox (som aceton) är inge bra för bil-AC. Kolla innehållsförteckningarna noga (ta hem MSDS på produkten)
En sak till, blandningen kan variera med batch på flaskorna även om de har samma artikelnummer...


Primus Vintergas och Jetboil Jetpower är campinggasol med bara propan och isobutan - dock måste extra propan tillsättas för att få upp trycket
Användarvisningsbild
av lennarte
#1449912
Beställer hos www.envirosafe.se i veckan. Beställer samma som jag beställde när jag fyllde AC-n efter kondensor bytet. Det har ju funkat (med lite påfyllning med Campinggasen) tills i våras. Hade Biltema haft kvar gasburkarna med gänga så hade det säkert funkat än
Och "xxargs" tack för all info (igen)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1450018
Beställt detta

1 x Pro Dry Enviro-Safe 195,00 kr
1 x Enviro-Safe köldmedium ersätter R134a och R12 i alla bilar 155,00 kr
1 x Oil Charge AC smörjmedel 195,00 kr
1 x E-S Industrigas R134a, R12 ersättningsgas 260,00 kr
1 x Olje check för AC kompressor 2 pack (R134a) 75,00 kr
Frakt 78,00 kr
Totalbelopp 958,00 kr
Detta ska bli 550 g gas, lite mer än 40% . C:a 50 %, vet inte om det gör så mycke. Dessa burkar går inte att "stänga" och spara, så det är fylla i allt eller "pysa ut" överskottet. Om jag inte fyller på oljeblandningen blir det c:a 440 g. Köpte "mätare" för oljemängd/kvalitet också.
"xxargs", kom du ihåg att prova den jag skickade till dig för några år sedan?
Campinggasen var billigare.... :-o Men det ska nog bli bra. Får se hur det går med kopplingen på kompressorn, den blir ju inte bättre av detta.... :oops:
av xxargs
#1450211
Har den liggande någonstans... (oljeprovaren alltså) och nu är det inte riktigt läge att prova pga. läck i kondensorn helt nyligen .

tryckprovade primus vintergas vid 27.5 grader C och det var 4.8 bar övertryck vilket ger att blandningen är ganska exakt 70% isobutan och 30% propan.

Om man antar att det är ren isobutan och propan i flaskan och med lite räknade med refprop så behöver man komplettera med 55 gram ren propan per 100 gram fyllt Primus vintergas (vägs upp i flytande form innan insugning i gasform tills flaskan är tom helt - kan behöva värmas med drygt jummen varmvatten om den skall bli tom när man suger in det på lågtrycksidan med kompressorn igång) för att i slutändan få 45% isobutan och 55% propan-bladning. - propanet kan sugas i gasform efterhand på lågsidan (med kompressorn igång) bara man då och då kollar vikten på flaskan - och den blir också kall men ger gas fortfarande vid minusgrader. - att suga i gasform gör att processen med fyllnaden går ganska långsamt och gör det möjligt att skruva av flaskan från adaptern då och då och väga flaskan under processen till beräknad insugen mängd. - gäller dock bara för flaskor med självslutande ventil som campingasolflaskor och inte de av engångsmodell med punktering som envirosafe mfl. använder sig av...

Propanet hanteras bäst med P2000 blåa flaskor.

Så för 800-grams R134a - fyllning, ger 0.42 av det 336 gram HC-blandning varav 2/3-del är från primus vintergasol och 1/3-del från propanflaskan räknat i vikt. - dvs 224 gram vintergasol (1st 230 grams flaska blir nära perfekt) och sedan 112 gram ren propan - att jag avrundade kvoterna här har ingen större betydelse i praktiken för ON/OFF-kompressor men man kanske måste räkna mer noggrant om det är gastryckstyrd eller elstyrd kompressor (kompressorer med variabel deplacement med variabel vinklad svivelplatta).

Man skall också komma ihåg att de flesta AC fungerar funktionsmässigt full kapacitet från ca 50% fyllning och en 1 kg maskin bör nog inte fyllas med HC-blandning för mer än beräknat 800 gram R134a ( = 336 gram HC-blandning) så att man inte riskerar att överfylla då alla bil-AC är beräknad att förlora en bra bit av sin laddning över åren innan det börja märkas på funktionen.

bilgas.png
bilgas.png (5.68 KiB) Visad 356 gånger
bilder är tryckkurvor för resp gasblandning (obs det är absoluttryck med referens mot full vakum, så 0.1 MPa eller 1 Bar skall dras ifrån för att vara jämförbara med manometers visning som använder lufttryck som referens)

Den bruna linjen är för R134a, de mörkgröna är primus vintergas (bubble och dew) och de blåa (bubble och dew) är för 45% isobutan och 55% propanblandning. förbjudna gasen R12 som användes förr (har inte lagt in linjen) följer i stort sett identiskt med den övre blå linjen i diagrammet, speciellt området vid över 25 grader C - R134a har alltså högre tryck vid samma värme i kondenson som HC-blandningarna och även vid referens med R12

räkna med runt 5 grader C i evaporatorn under arbete även om de varierar mellan enstaka minusgrader till lite över 10 grader för ON/OFF-kompressor men jämnare för gastryckstyrda och elstyrda kompressorer.

(har sett 1.5 Bar innan det slår ifrån och för R134a motsvarar det ca -4 grader C)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1450367
Tack för alla förklaringar, även om jag inte är riktigt med i alla "turer". Men jag förstår "det övergripande i alla fall.
Hämtade paketet från Envirosafe i eftermiddags men hinner inte göra något åt Volvon på ett par dagar nu. Ska tillbringa några dagar i båten nu när sommaren (äntligen) kommit till "bästkusten".
Användarvisningsbild
av lennarte
#1451062
Har idag fyllt AC-systemet med ny gas (se specen på vad jag köpte ovanför). Funkade bra, först en tub för att "torka ur" torkfiltret, sedan 2 tuber med kylgas och sist en tub med ny olja. Samtliga tuber innehåller kylgas men lite olika tillsatser, sammanlagt c:a 540 g gas. Kyler fint och kompressorn går hela tiden. Kopplingen hörs inte alls. Riktigt behagligt klimat i bilen igen. Ska nu fixa givaren till elfläkten, har sista året kopplat på och av på den manuellt när det är fiktigt varmt i luften. Var på Biltema i eftermiddags (häckasaxen strular, Biltemas), dom har visst fått in den gasen jag köpt innan nu. Hoppas jag inte behöver köpa den på något år nu :-D :-D
Case Closed

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]