Sida 1 av 1

Tändningsproblem

Postat: sön 30 maj 2021, 21:01
av Erixx
Behöver hjälp !! Våran 745-90 tvärdog, och bilen har tappat gnistan, i dubbel bemärkelse. Kör man startmotorn länge kan tända till lite, förmodligen bara för att retas. Har kollat tändkabel till fördelaren. Bytt fördelare och rotor. Bytt tändspole, och har spänning på båda stiften. Kollad via diagnosuttaget på plats 6 att tändstyrenheten får signal från vevaxelgivaren. Bytt tändmodulen på framskärmen (Pirat) Kollat jordpunkter på framskärmen. Kollat alla säkringar för säkerhets skull. Innan jag köper en tändstyrenhet, gissar jag har missat nåt. Kan nåt relä ställa till det? Eller spökar det bara!!!

Re: Tändningsproblem

Postat: mån 31 maj 2021, 07:35
av lennarte
Det händer att "tändplattan" (plastdelen med kontakterna) blir slitet och ström till tändspolen uteblir just i "startmotor läget". Ofta går den då igång med "servicekontakten".

Re: Tändningsproblem

Postat: mån 31 maj 2021, 16:02
av Erixx
Okej, Grejen är att jag mätte spänningen på tändspole när startmotorn snurrade. Och det var spänning på båda stiften. "Service kontakten" är det det här blå kontaktstycket vid framskärm?

Re: Tändningsproblem

Postat: tis 01 jun 2021, 10:09
av lennarte
Vet du om bensinpumparna också gick igång då? Det ska bara vara spänning på stift 15, stift 1 ska ha pulserande spänning när motorn "går runt" om allt är riktigt.
"Serviceuttaget" är ett 1 poligt kontaktstycke vid kabelstammen ungefär vid mitten på vänster innerskäm. Sätter du ström direkt från batteriet dit går startmotorn igång. Bra vid felsökning, kompressionsprov och liknande.
På min (745 -88B) är det 2 st vita kablar med en röd rand som sitter i en "flatstift hona"

Re: Tändningsproblem

Postat: tis 01 jun 2021, 18:13
av Erixx
Det kom ordentligt med bränsle från returledningen när startmotorn snurrar, så pumparna går.

Då tänkte jag på rätt kontaktstycke. Ska kolla och dra igång startmotorn därifrån. Med lite tur så..

Re: Tändningsproblem

Postat: tis 01 jun 2021, 20:40
av Erixx
Att använda serviceuttaget hjälpte inte. Sen det här med spänningen på tändspolen. Jag har samma spänning när startmotorn går runt på båda stiften. Stift 1 skulle ju pulsera. Är felet där kanske?