Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pontusnordström
#1447917
Har en b230F som ryker vanligt när den är kall och efter ett tag när den blir varm så ryker han svart som bara den. Hörde att man kunde koppla ut temperaturgivaren när bilen är varm och prova starta och köra och då ska den gå som den ska om det var felet.

Men jag provade koppla ut temperaturgivaren och då vill den inte starta, sedan när jag koppla tillbaka den så startar den. Är det troligt att felet ligger i temperaturgivaren?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1447923
Pontusnordström skrev:Har en b230F som ryker vanligt när den är kall
Börja med att ta ut felkoder, skriv upp dom och radera dom. Kör sedan motorn varm (gärna någon mil) och kolla felkoder igen. Återkom sedan och skriv gärna vilken årsmodell, det skiljer en del mellan -87 och -97
Användarvisningsbild
av lennarte
#1447942
Det är en billig sak att byta, och den är lätt att mäta. Den ska ha ett visst (ungefärligt) ohm tal vid en viss temperatur. Men, det finns 2 olika givare på B230F. En (blå givare) sitter till och med -88 års modell och den andra (svart givare) sitter på dom nya (säg -89 års modell) som började säljas (vissa modeller) redan i april 1988. Alla dessa (svart givare) har diagnostik box
I ditt fall ska du ha en blå givare, det går inte att ta fel, då funkar inte motorn som den ska. När du mäter blå givare ska du mäta mellan stiften. Svart givare mellan varje stift och jord, det sitter 2 separata givar i den
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!