Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bvrc
#1447507
Hej, jag har lite frågor angående diagnosuttaget på 740. Jag har provmätt mitt diagnosuttag med en diod prövare och det värkar som om den är trasig, så jag har googlat och sökt på bildelsbasen men jag hittar inget, finns det några att få tag på eller det är närmaste själv plock som gäller?
Bildelsbasen verkar ju ha allt annat men inget diagnosuttag/box. Vad heter uttaget/boxen?

Med vänlig hälsning, Marcus
Användarvisningsbild
av lennarte
#1447587
Diagnostikbox är väl det "officiella" namnet. Det är många bilar (märke, modeller) som hade detta system mellan omkring -88 och till mitten/slutet av -90-talet. 240, 740 och 940 vet jag är exakt lika (kan ha olika många kablar) men du kan ta loss överdelen och låta underdelen (med kablarna) sitta kvar
av Bvrc
#1447663
Jag får köra till skroten och kolla helt enkelt :-), men varför hittar man ingenting på nätet om dessa, allt annat finns ju att få tag på nästan?

Om Diagnostikboxen är sönder hur påverkar det bilen förutom att man inte kan få ut felkoder?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1447665
Om det inte är trasigt så det är kontakt så är det inga problem. Tror inte det är problem då heller. Det är ju "bara" en "minusingång" som "aktiveras" med rätt knapptryckning
av Bvrc
#1456955
Okej, när jag mäter på styrboxarna så får jag 9v på bränsle boxen och bara 3v på tändboxen, där är full spänning fram och jorden är bra, är det diagnosuttaget som orsakar detta eller det kan vara något annat som spökar? Får nämligen ingen gnista.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]