Sida 1 av 1

940 1993 b230FD

Postat: lör 22 maj 2021, 23:43
av Gustav1997
jag har ett ihållande problem som jag har haft sedan jag köpte bilen (5månader) generatorn vill inte ladda, har gjort en provisorisk lösning med att koppla in en voltmätare för att hålla koll på batterinivån under körningen.
när jag sätter tänningen i läge II så IBLAND tänds kontroll lamporna som dem ska men ibland inte,däremot sedan jag kopplade i voltmätaren har jag märkt att under pågånde körning kan den dra igång o lägga sej runt 13,5 volt,dvs så börjar generatorn ladda mitt under körning?! har testat o köra på lite olika sätt o märkt att efter (en rivstart) alltså jäklans ryck och lite däckskrik brukar den dra igång funkat 13 av 14 gånger,jag misstänker att det är någon form av glappkontakt någonstans,men kan inte ens fantisera om vart det isåfall skulle vara.
en annan grej det oxå skulle kunna vara är att varje gång den dragit igång så har även motorn varit i arbets tempratur eller vad man ska kalla det,finns är någon klippa som ska lösa detta världsproblem?

Re: 940 1993 b230FD

Postat: sön 23 maj 2021, 07:59
av frasse4
Batterilampan i instrumentpanelen måste lysa för att generatorn ska börja ladda är grundregeln. Men normalt kan man få en generator sätt börja ladda om man varvar upp motorn så även utan fungerande laddlampa kan laddningen hopa igång under körning.

Re: 940 1993 b230FD

Postat: sön 23 maj 2021, 11:56
av Gustav1997
frasse4 skrev:Batterilampan i instrumentpanelen måste lysa för att generatorn ska börja ladda är grundregeln. Men normalt kan man få en generator sätt börja ladda om man varvar upp motorn så även utan fungerande laddlampa kan laddningen hopa igång under körning.
aah,okej då kan det nog vara så det blir att den hoppar igång när jag "rivstartar" då blire ju runt 4-6k rpm,vissa gånger så när jag sedan stängt av bilen efter den börjat ladda börjar kontrolllamporna lysa i läge II men sen ibland inte

Re: 940 1993 b230FD

Postat: sön 23 maj 2021, 12:24
av lennarte
Kan vara fel på instrumenthuset (folien?), ganska vanligt på sena 740 och tidiga 940

Re: 940 1993 b230FD

Postat: sön 23 maj 2021, 12:28
av Gustav1997
lennarte skrev:Kan vara fel på instrumenthuset (folien?), ganska vanligt på sena 740 och tidiga 940
hmm, okej det låter inte så bra, vad menas med det? :x

Re: 940 1993 b230FD

Postat: sön 23 maj 2021, 13:39
av Lucif3r
Det betyder att du behöver ett nytt instrumenthus(enklast), eller laga det du har(kan vara komplicerat om du inte är van med lödkolv och felsökning av komponenter).

Re: 940 1993 b230FD

Postat: sön 23 maj 2021, 13:57
av Gustav1997
Oj ajdå det låter läskigt o svårt har inte egentligen velat plocka ut instrumenthuset då alla mätare funkar på den o är rädd jag skulle fucka nånting