Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 940hej
Hej jag har nämnligen en 944-91 med en b230FB, har under en tid försökt att felsöka varför den går rykigt efter ett tag man har kört den. När den ej har körts på nåra timmar och oftast är kall så går den precis som den ska, ibland när den är varm gör den det också men det är mer sällan, trodde först att det va tempgivaren och koppla ur den när mottorn va varm och den gick "ryckigt" men det gjorde ingen skillnad. Den är hemsk att köra i tex stadskörning, den hackar sig på varv och det är drygt. Under 1000 varv så hackar den ej så mkt, men speciellt mellan 1000-2500 varv så hackar den hela tiden, jag har även bytt lambdasond men det gjorde ej något bättre. Detta är ett problem som jag verkligen vill lösa och skulle uppskatta hjälp.

Detta är en video på symptomen

Har bytt följande på bilen

- Rotor

- Fördelarlock

- Tändstift

- Lambdasond

- Tändspole
Användarvisningsbild
av lennarte
Min 745-a går som en dröm nu sedan jag bytte till en ny Bosch lambdasond. Denna sonden är dubbelt så stor som den gamla (Biltemas) som dock fungerat bra i många år, men började strula förra sommaren. Det funkade som du beskriver, bilen gick bra kall men sämre när lambdasonden blev varm och började fungera. Den nya sonden verkar dessutom bli varm fortare än den gamla, så det kan skilja på förvärmningen. Köpte denna
https://www.trodo.se/lambdasond-bosch-0-258-003-034
Fast jag betalade nog 200 kr mer... :mad: Köpte även en ny Bosch vevaxelgivare som byttes tidigare (i samband med kopplingsbyte), och bilen verkades "trivas" bättre med den. Kabeln var ganska skadad (efter 32 år), murken är nog ganska bra beskrivning
Hej, hade liknande problem med min 940 -93:a för några år sen. Trodde egentligen inte på det alls men köpte en sån där flaska med tillsats för bensinen som skall rengöra i bränsleledningar och förgasare. Var minst sagt skeptisk till dessa produkter men tyckte flaskan var så pass billig att det ändå kunde vara värt att prova. Motorn hade gått ojämnt då och då i månader innan men plötsligt gick den jämnt och fint igen! Hade aldrig trott detta skulle funkat om jag inte upplevt det själv! Köpte flaskan på Biltema men minns inte exakt vad den heter nu. Kanske kan vara värt att prova? Lycka till!
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo940GL skrev:köpte en sån där flaska med tillsats för bensinen som
Du kunde tankat några liter E85 istället, det gör samma nytta. D.v.s löser upp gammal sk--t och "suger upp" kondens vatten.

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]