Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1445586
min 945 startar som den skall men nästan alltid går den orent 10 sekunder, som om den går på tre cylindrar, därefter går den som den skall.
rotor och fördelarlock samt stift bytta nyligen. nya spridare. inga felkoder på tändningen, fick bara en fast lysande diod på bränsle men det kan vara fel på min egenbyggda felkodsläsare.

tacksam för felsökningstips

bilen är en 945 -98, 47000 mil, aut, vx3-kam, viking ekomax
#1445745
Min vän hade en 940 som gått långt, minns inte exakt med 60k plus mil. Den ville starta på 3 cylindrar, men gick bra sedan. Kan ju vara många saker tillsammans på en långmilare, men gissar på att spridarna inte riktigt har samma sprejmönster som nya, eller kanske lite sämre komp på någon cylinder som behöver få lite olja i loppet först. Ett komptest med kall motor kan vara en start.
#1446207
komptest visade framifrån sett: 150, 120, 120, 135 PSI. stiften är nya och såg likadana ut alla, lagom bruna

bränslerelä och spole testad med annan, ingen skillnad

minimalt radiellt glapp i turbon, inget kännbart axiellt

blandar inte olja och vatten heller
#1446271
Vet ej vad exakta värden ska vara på en turbomotor. Men har du mellan 8 -10 kg så "känns" det lite lågt. Och andra sidan är det säkert helt normalt på en motor som gått 47000 mil. Min motor (B234F) mätte jag trycket på i fjor, nästan exakt 11 kg på alla 4 cyl. Har gått omkring 50000 mil. Komp.trycket (på en frisk motor) är beroende på kompressionsförhållandet och på hur "vass" kamaxel du har. En motor med lågt komp.förhållande kan ha ett högre komp.tryck än en motor med högt komp.förhållande. Just beroende på ventilernas överlappning. "Vassare" kammaxel = mer överlappning, WX kamen är "vassare" än A kamen. Viktigast är dock att det är ungefär samma tryck i alla cylindrar. Kan tänka mig att någon av cylindrarna i din är befydligt sämre tryck i när motorn är kall.
150 psi = 10,5 kg
120 psi = 8,4 kg
Tänk på att du ska ha spridarna avstängda och gasspjället fullt öppet
#1446306
Beror dina bekymmer på kompet kan jag tycka den skulle gå ojämnt hela tiden.
Kan även tänka mig att en turbo bil sa ha lägre komp än en bil utan. Men personligen tycker jag det skiljer lite väl mycket men bilen är ju inte direkt ny och då får man tåla det eller fixa det.
Vad är det för mätare du använt var mätaren helt tät vid tändstifts hålen o övriga anslutningar Hela tiden om inte blir det ju ojämnna värden?.

EDIT om man häller i en tesked olja o det blir bättre är det ringar och lopp som är slitena.
Ingen skillnad ventiler o säten dåliga. Eller inget ventilspel det förstör ventiler och säten det med. En sak det blir kladdigt o äckligt o kommer ryka som fan en stund efter.
Och häll inte i för mycket olja så det blir vätskekomp då tar det tvärstopp o säger pang brak. Kör gärna ur oljan på starten utan stift o utan inkopplade spridare. Det brukar sägas att stiften sa jordas vid en sån manöver för att tänd systemet inte sa få stryk. Så har jag gjort iaf hur andra gör vet jag inte.
#1446334
Prova med lite olja i cylindrarna som nämns ovan. Inte omöjligt att den behöver gå 10 s för att få en tillräcklig oljefilm och tända på alla cylindrar.

Kompförhållandet på turbomotorerna är bara runt 8,5:1 (inte att förväxla med uppmätt värde vid kompprovet), men oavsett värde så låter det som det är lite väl stor skillnad mellan cylindrarna.
#1446336
gubbstrutt skrev:Beror dina bekymmer på kompet kan jag tycka den skulle gå ojämnt hela tiden.
En kall sliten motor kan ha betydlig sämre komp.tryck än en varm. Likaså kan en trimmad motor med ett högt komp.förhållande ha sämre komp.tryck än en otrimmad med ett lågt komp.förhållande.
#1446338
det är en EQUUS mätare på en bit slang och nippel till tändstiftshålen. jag drog den inte i botten i något av hålen men ungefär lika djupt/hårt.
När toppen var av för ca 1 år sedan var loppen fina helt utan vändkanter, kolvarna var likadana alla, svarta men inte särskilt tjockt med sot. med ny packning och riktplanad topp har bilen gått felfritt tills ganska nyligen när detta började

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]