Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bob123
#1445269
Tja!
Jag har en 744-90 som knappt blir nerkyld oavsett hur länge man kör AC:n på lägsta temperatur på maxfart. Bilen blir i princip en bastu under de varmare dagarna när solen legat på, mörka interiören hjälper inte heller. Nu när värmen börjar komma igen så blev jag påmind om hur det var förra året så tänkte kolla om det går att göra något åt saken.
Läste någonting om att det är en typ av gas i AC:n som kan fyllas på som gör att den kan kyla ner luften bättre, men lite osäker och därför vänder jag mig hit. Värmen fungerar däremot perfekt om det är relevant.
av bönan
#1445286
Som ovan skrev. Systemet ska vara tätt men efter 30 år kan det vara för lite gas kvar även om det inte finns några direkta läckor. Har du tur räcker det att fylla på så funkar det sen!
av xxargs
#1445484
Finns det slangar, skarvar och O-ringar så läcker det alltid en smula - Dock 30 års tid är väldigt bra då de flesta bil-AC brukar inte hålla mycket norr om 15 år främst för att stenskott och korrosion tar aluminiumkondensorn framme i bilen - måhända att din kondensor är gjort i koppar, då håller dom betydligt bättre...

Förhoppningsvis är inte din så gammal att den kör med R12 - för då kan det bli dyrt eller ren ovilja att åtgärda din AC och det enda vägen är att köpa DYI-kiten och fylla med gasol-blandning själv. (och det går alldeles utmärkt att använda HC-blandning i gamla R12-maskiner - gaserna är mer lika varandra än R134a senare och som dessutom kräver specialolja (PAG) för att fungera)
Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.