Sida 1 av 2
Service 745 med B234F motor
Postat: lör 08 maj 2021, 17:27
av lennarte
Re: Service 745 med B234F motor
Postat: lör 08 maj 2021, 19:14
av drlecter
Se där ja. Då blir det nog ordning på den där maskinen snart..
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Service 745 med B234F motor
Postat: sön 09 maj 2021, 20:36
av lennarte
Har idag bytt olja, filter och termostat. Termostaten var inte felet på tempmätaren. Kollade noga medan motorn gick på tomgång (underbar jämn och fin tomgång nu) och mätte temperaturen med en infraröd mätare. Motorblocket höll 30° när jag startade och vid 40° så böjrade nålen röra sig, vid 55° står nålen nästan rakt upp (helt som det ska vara). Men vid 60° så sjunker nålen ner till halvvägs, rycker till några gånger ock faller ner till 0-läget och stannar där tills motortemperaturen sjunker under 55°. Det kan ju inte vara givaren, eller? Den visade 570 Ω vid 60° (också det helt ok) när nålen "ramlade" ner så det borde vara något i mätarhuset. Bensinmätaren har inte funkat helt Ok på flera år, men tempmätaren har funkat tills för någon månad sedan.
Var och tankade (1,55 l/mil, 2,2 l/mil förra gången), ska bli spännande vad den "tar" per mil nu när lambdasonden fungerar. Min voltmätare pendlar så fint mellan 0,1V och 0,9V (precis som det ska) och diagrostik boxen visar 1-1-1 för första gången på väldigt,väldigt länge (också det helt ok)
Några teorier om tempmätaren??
Re: Service 745 med B234F motor
Postat: sön 09 maj 2021, 21:41
av Ulf965
Du kan ju investera i en sådan här med 1kΩ som max motstånd.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 1-k-p90310
Då blir det lite lättare att simulera olika temperaturer. Lite antioxid på alla kontakter mellan givare och instrument kan också vara bra.
Re: Service 745 med B234F motor
Postat: mån 10 maj 2021, 08:54
av lennarte
God ide'. Då kan man utesluta eller bekräfta själva mätaren.
Under närmaste dagarna ska jag försöka kolla på kopplingen till AC-n. Det låter som en stenkross när den kopplar första gången när jag startar motorn. Precis som om kompressorn "sitter fast". Men AC-n fungerar, bara den kommer igång....

Re: Service 745 med B234F motor
Postat: mån 10 maj 2021, 15:44
av Lucif3r
lennarte skrev:God ide'. Då kan man utesluta eller bekräfta själva mätaren.
Mja, inte säkert, tyvärr... Min temp.mätare i 945an dansar runt värre än ett discotek på 80-talet när den når arbetstemperatur, men lägger man på samma signal/motstånd "på bänken" så fungerar den klanderfritt
Jag "vet" att det är mätaren som det är fel på i min, då jag provat både mitt hus i en annan bil(=samma fel) och ett fungerande hus i min bil(=fungerade).
Re: Service 745 med B234F motor
Postat: mån 10 maj 2021, 18:49
av Ulf965
Svar till Lucif3r : Det är ju konstiga fenomen du beskriver. Har du några teorier varför din tempmätare uppför sig så underligt?
Re: Service 745 med B234F motor
Postat: mån 10 maj 2021, 20:09
av Lucif3r
Njä inte direkt. Säkert något motstånd eller kondensator som är kass, som inte visar sig på bänk. Har inte orkat brytt mig faktiskt

När den dansar runt så är den uppe i drifttemp iaf

Re: Service 745 med B234F motor
Postat: tis 11 maj 2021, 07:07
av lennarte
Ska kanske försöka hitta ett mätarhus. Varken trippmätaren, bensinmätaren eller nu temp.mätaren fungerar. Har dock köpt en (2 st) potentiometer, en 1k Ω och en 470 Ω Det var "extrapris" på 2 st. Den andra ska vara till min Hagström Kent elgitarr från 1963. Inköpt begagnad 1965 för 300 kr. Pris för en sådan idag är c:a 30000 till 200000 kr, beroende på skick. Min är i ganska gott skick, inte använd sedan jag skadade höger hand 1974
20160815_063148_Burst01.jpg (744.16 KiB) Visad 1016 gånger
Re: Service 745 med B234F motor
Postat: ons 12 maj 2021, 06:39
av lennarte
Kollat på Laga och Bildelsbasen igår,
1 (en) hastighetsmätare som passar min bil. Kollat lite på lösa mätare
-19336220361768414103.jpg (75.29 KiB) Visad 980 gånger
Tank mätare kan jag klara mig utan, men vatten och oljetemperatur, kanske vakuum, oljetryck och/eller voltmätare. Dom kostar c:a 100 kr styck + c:a 5kr moms och 75 kr i "avgift" för 1 st paket