Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1444709
Har idag (äntligen) fått tummarna ur (fått lite tid) till lite service på min 745-a. Har kört hela vintern på bensin (BF98) för att utesluta att det var E85 som spökade. Tiden har inte riktigt räckt till så det har inte blivit gjort något. Sista månaden har jag hjälpt min svärson med byggarbete på hans gym och pendlat 2 - 4 dagar i veckan 3 mil om dagen med 200 kg verktyg bak i bilen och en bränsleförbrukning på mellan 1,8 och 2,2 l/mil. BF98 :mad: :mad: Köpte på mig lite grejer i vinter och har idag bytt ventilkåpspackning (2 delar) som jag limmat dit på båda sidor (läcke lite trots ny packning i fjor), bytt o-ringar och packboxen i fördelaren, bytt till en ny Bosch lambdasond och monterat nya tändstift. Kvar är olja och filter och även termostat. Termostaten verkar fungera om man håller handen på övre kylarslangen, men mätaren går upp till mitten (termostaten öppnar) men går sedan ner till 0 igen (trots motorn "känns" varm. Ny lambdasond gjorde susen och kört några mil i eftermiddag och justerat in bränsletrycket. Lyckades till sist köra någon mil utan att få felkod, första gången på 2 år.... :-o :-D Får se framöver vad bränsleförbrukningen hamnar på, så jag kan börja köra på E85 igen :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444859
Har idag bytt olja, filter och termostat. Termostaten var inte felet på tempmätaren. Kollade noga medan motorn gick på tomgång (underbar jämn och fin tomgång nu) och mätte temperaturen med en infraröd mätare. Motorblocket höll 30° när jag startade och vid 40° så böjrade nålen röra sig, vid 55° står nålen nästan rakt upp (helt som det ska vara). Men vid 60° så sjunker nålen ner till halvvägs, rycker till några gånger ock faller ner till 0-läget och stannar där tills motortemperaturen sjunker under 55°. Det kan ju inte vara givaren, eller? Den visade 570 Ω vid 60° (också det helt ok) när nålen "ramlade" ner så det borde vara något i mätarhuset. Bensinmätaren har inte funkat helt Ok på flera år, men tempmätaren har funkat tills för någon månad sedan.
Var och tankade (1,55 l/mil, 2,2 l/mil förra gången), ska bli spännande vad den "tar" per mil nu när lambdasonden fungerar. Min voltmätare pendlar så fint mellan 0,1V och 0,9V (precis som det ska) och diagrostik boxen visar 1-1-1 för första gången på väldigt,väldigt länge (också det helt ok)
Några teorier om tempmätaren??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444894
God ide'. Då kan man utesluta eller bekräfta själva mätaren.
Under närmaste dagarna ska jag försöka kolla på kopplingen till AC-n. Det låter som en stenkross när den kopplar första gången när jag startar motorn. Precis som om kompressorn "sitter fast". Men AC-n fungerar, bara den kommer igång.... :-o
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1444934
lennarte skrev:God ide'. Då kan man utesluta eller bekräfta själva mätaren.
Mja, inte säkert, tyvärr... Min temp.mätare i 945an dansar runt värre än ett discotek på 80-talet när den når arbetstemperatur, men lägger man på samma signal/motstånd "på bänken" så fungerar den klanderfritt :bored:
Jag "vet" att det är mätaren som det är fel på i min, då jag provat både mitt hus i en annan bil(=samma fel) och ett fungerande hus i min bil(=fungerade).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1445019
Ska kanske försöka hitta ett mätarhus. Varken trippmätaren, bensinmätaren eller nu temp.mätaren fungerar. Har dock köpt en (2 st) potentiometer, en 1k Ω och en 470 Ω Det var "extrapris" på 2 st. Den andra ska vara till min Hagström Kent elgitarr från 1963. Inköpt begagnad 1965 för 300 kr. Pris för en sådan idag är c:a 30000 till 200000 kr, beroende på skick. Min är i ganska gott skick, inte använd sedan jag skadade höger hand 1974
20160815_063148_Burst01.jpg
20160815_063148_Burst01.jpg (744.16 KiB) Visad 929 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1445181
Kollat på Laga och Bildelsbasen igår, 1 (en) hastighetsmätare som passar min bil. Kollat lite på lösa mätare
-19336220361768414103.jpg
-19336220361768414103.jpg (75.29 KiB) Visad 893 gånger
Tank mätare kan jag klara mig utan, men vatten och oljetemperatur, kanske vakuum, oljetryck och/eller voltmätare. Dom kostar c:a 100 kr styck + c:a 5kr moms och 75 kr i "avgift" för 1 st paket

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.