- lör 08 maj 2021, 17:27
#1444709
Har idag (äntligen) fått tummarna ur (fått lite tid) till lite service på min 745-a. Har kört hela vintern på bensin (BF98) för att utesluta att det var E85 som spökade. Tiden har inte riktigt räckt till så det har inte blivit gjort något. Sista månaden har jag hjälpt min svärson med byggarbete på hans gym och pendlat 2 - 4 dagar i veckan 3 mil om dagen med 200 kg verktyg bak i bilen och en bränsleförbrukning på mellan 1,8 och 2,2 l/mil. BF98 Köpte på mig lite grejer i vinter och har idag bytt ventilkåpspackning (2 delar) som jag limmat dit på båda sidor (läcke lite trots ny packning i fjor), bytt o-ringar och packboxen i fördelaren, bytt till en ny Bosch lambdasond och monterat nya tändstift. Kvar är olja och filter och även termostat. Termostaten verkar fungera om man håller handen på övre kylarslangen, men mätaren går upp till mitten (termostaten öppnar) men går sedan ner till 0 igen (trots motorn "känns" varm. Ny lambdasond gjorde susen och kört några mil i eftermiddag och justerat in bränsletrycket. Lyckades till sist köra någon mil utan att få felkod, första gången på 2 år.... Får se framöver vad bränsleförbrukningen hamnar på, så jag kan börja köra på E85 igen
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V