Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ludvig1
#1444660
Märkte vid förra oljebytet att oljepluggen var trög att både få av och på. Hade en ny oljeplugg hemma ifall att. Men den var lika trög, om inte trögare, att skruva på. Drog åt den gamla pluggen och hällde i ny olja iallafall. Nu är det dags igen och jag är rädd att gängorna nu är slut i tråget den här gången. Förstår att det bästa är att byta oljetråg, men har förstått att det är ganska krångligt och vet inte om jag grejar det. Har sett att Biltema säljer omgängninssatser för oljepluggar, största är M20. Men storleken på oljepluggen är 3/4 tum (alltså 19.05mm?) och vet inte om en sån passar. Har någon varit med om samma vidriga problem??

Bilen är en 940, 1995, B230FK
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444675
Dra i den nya pluggen med gänglåsning/tätning och om den fastnar då så köp då en oljebytar pump. Har inte haft loss oljepluggen på någon av mina bilar på typ 10 år eller så.
Fastnar den inte så finns det "ersättningspluggar" med gängtappar i sats (tror Biltema har) att sätta i. Om du smörjer in gängtappen ordentligt i fett så fastnar spånen och blir kvar där.
Denna har jag, funkar kanon. Men oljan måste vara varm så grova handskar behövs.
https://www.biltema.se/bat/batmotor/mot ... EUQAvD_BwE
av rd350
#1444765
Börja med att dra i rätt gängtapp. Va noga med att byta kopparbrickan varje gång, fast än Volvo höjt priset till tjugofyra kronor..... En eller två gånger har jag varit med om dåliga gängor i sumpen på "rödmotor" och då har jag ändå varit volvomek 89 till 00, betydligt vanligare på aluminiumtrågen. Som sagt, va noga med brickan, det ska vara volvos i rätt storlek och grövre material än de som finns i vanliga sortiment.
Användarvisningsbild
av White
#1444789
rd350 skrev:Börja med att dra i rätt gängtapp. Va noga med att byta kopparbrickan varje gång, fast än Volvo höjt priset till tjugofyra kronor..... En eller två gånger har jag varit med om dåliga gängor i sumpen på "rödmotor" och då har jag ändå varit volvomek 89 till 00, betydligt vanligare på aluminiumtrågen. Som sagt, va noga med brickan, det ska vara volvos i rätt storlek och grövre material än de som finns i vanliga sortiment.
Ja jag hade också börjat med att "rensgänga" med rätt tapp. Brukar gå att lösa på det viset.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444799
Är det samma gänga (och plugg) som "förr i tiden“ på dessa motorer? Då var det R¾" om jag minns rätt, är det mm bör det vara M20x1. Volvo gick över till mm i motorn -74 (om jag minns rätt) men har för mig att oljepluggen var tumgängad längre än så. Tumgängad plugg har 1" (25,4 mm) nyckelvidd, har för mig min B234F motor har det (länge sedan jag hade bort den) och mm gängad plugg bör ha 24 mm nyckelvidd. Jag har samma problem som TS, vågar inte skruva ur pluggen.
Om det är R¾" i tråget bör det inte vara problem att "dra i" en M20x1 (kanske 1,5) utan att borra upp hålet.
av ludvig1
#1444814
lennarte skrev: lör 08 maj 2021, 13:44 Dra i den nya pluggen med gänglåsning/tätning och om den fastnar då så köp då en oljebytar pump. Har inte haft loss oljepluggen på någon av mina bilar på typ 10 år eller så.
Fastnar den inte så finns det "ersättningspluggar" med gängtappar i sats (tror Biltema har) att sätta i. Om du smörjer in gängtappen ordentligt i fett så fastnar spånen och blir kvar där.
Denna har jag, funkar kanon. Men oljan måste vara varm så grova handskar behövs.
https://www.biltema.se/bat/batmotor/mot ... EUQAvD_BwE
Tack för tipset! Köpte en sån pump igår och det funkade ju bra!
av ludvig1
#1444816
rd350 skrev: sön 09 maj 2021, 08:15 Börja med att dra i rätt gängtapp. Va noga med att byta kopparbrickan varje gång, fast än Volvo höjt priset till tjugofyra kronor..... En eller två gånger har jag varit med om dåliga gängor i sumpen på "rödmotor" och då har jag ändå varit volvomek 89 till 00, betydligt vanligare på aluminiumtrågen. Som sagt, va noga med brickan, det ska vara volvos i rätt storlek och grövre material än de som finns i vanliga sortiment.
Ok tack för info om brickan!

Rätt storlek på gängtappen, är det samma storlek på pluggen nu - som White skrev, 3/4"-16 UNF? Och betyder det att originalpluggen går i efter att man använt gängtappen eller måste man gå upp en storlek?

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]