Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SirBlank
#1444554
Hej! Jag har problem med ljudsystemet på min Volvo, det består av 2 slutsteg, 1 80.2 gas till 2 gas silver 5.25 och 1 500.1 till dubbla gas 12or.

Jag har generatorvin men vet inte vad detta beror på.

•jag har bra jord(testat 2 andra också hände inge)
•har skalat om alla kablar till slutsteg och även nya kablar till dörrarna, det är ingen som ligger emot.
•har även testat ny lågnivåkabel som jag drog på andra sidan av bilen.

Det är 80.2 slutsteget som är problem eftersom kopplar man bort det så bara basarna spelar försvinner allt.
Har vridit ner gain på detta steg och nu låter generatorvinet mindre men är inte borta.
Har beställt ett störningsfilter, tror ni det kan bli bättre av det?
Har hört att om det är dålig jord så kan den ta jord från stereo och då förstörs det(?)
Tacksam för svar! :x
av Erik Å
#1444606
Om du råkar ha ett extra bilbatteri liggande så kan du ju prova att mata slutsteget med eget batteri. Försvinner generatorvinet då så vet du att det är på spänningsmatningen till slutsteget som det slår igenom. Gör det inte det så kan du prova att driva både bilstereo och slutsteg från samma batteri
Generatorrippel kan faktiskt slå igenom genom induktiv koppling mellan kablar eller från kraftkablar i bilen direkt in i kretskortet i slutsteget, det har jag hört med egna öron :-) Kan vara en poäng att separera slutsteg, högtalarkablar och lågnivåkablar en bit ifrån bilens kabelstammar. Prova lyft och flytta..
Användarvisningsbild
av frasse4
#1444673
Ett störningsfilter kan hjälpa, men vad lyssnar du genom? Om man kör aux genom mobilen och samtidigt laddar mobilen genom cigguttaget kan lätt ge upphov till generatorvinande.

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]