Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FredrikÅ
#1444019
Hej,
Ingen gnista men ström till spolen på ansl. 15 + även när man drar runt starten. Hur är det med den andra anslutningen (1-), ska det inte vara intremittent ström från svänghjulsgivaren?
Om jag spänningsmäter på ansl. 1 och kör runt på starten. Ska då inte testlampan blinka?
Min lyser konstant och spolen laddar ej ur dvs ingen gnista.
Eller tänker jag fel?
Mvh Fredrik
Senast redigerad av 1 FredrikÅ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444068
Den ska blinka. Vevaxelgivaren ger signal till både tänd och bränslebox. Fungerar bränslepumpen/pumparna? Signalen går via bränslereläet. Det består 2 delar, en del är "systemrelä" och "startar" tänd/bränsleboxarna och en del startar bränslepumparna när motorn "går runt".
av FredrikÅ
#1444669
Hej,
Om jag placerar en testlampa på kabeln som skall sitta på 1 (-) på tändspolen och jordar den, skall då testlampan blinka när vi kör på startmotorn?
Vi har kopplat så men lampan blinkar ej.
av FredrikÅ
#1444785
Hej,
Jag har mätt upp resistansen i tändspolen och mellan +15 och -1 har jag ca 1.5 ohm.
Mellan -1 och tändkabelanslutningen mäter jag ca 7500 ohm.
Spänning fram till spolen är 11.5 - 12 volt.
Mätvärde från vevaxelgivaren (blå kabel) vet jag inte vad som är rimligt. Det värdet borde pendla mellan max och min tycker jag.
Kan man kolla vevaxelgivarens status?
Det är kopplat 12v direkt från tändlås till ansl. 15 på spole.
Vart går signalen från vevaxelgivaren först?
Via tändbox och sedan till spolen?
/Fredrik
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!