Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lincoln
#1443298
Bytt relä.(de gamla glappade) Bilen startade gick bra ca 5 min på tomgång..bluddrade o stannade...lossade slangen efter filtret (resultat inget bränsletryck).trodde pumpen pajjat. Har ström fram till pumpen med tändningen på..men pumpen är tyst..plockade ner pumpen..testade den direkt på ett batteri..resulterar är då bra pumptryck..men i bilen är den tyst...Villrådig...
av Volvofive
#1443300
lincoln skrev:Bytt relä.(de gamla glappade) Bilen startade gick bra ca 5 min på tomgång..bluddrade o stannade...lossade slangen efter filtret (resultat inget bränsletryck).trodde pumpen pajjat. Har ström fram till pumpen med tändningen på..men pumpen är tyst..plockade ner pumpen..testade den direkt på ett batteri..resulterar är då bra pumptryck..men i bilen är den tyst...Villrådig...
Pumpen klarer ikke pumpe mot trykk?


Sent from my iPhone using Tapatalk
av lincoln
#1443343
Pumpen pumpar inte, trotts att jag demonterat bränsleledning mellan pump och fram till motorrummet (spridare) alltså helt utan motstånd....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1443349
Om du plockar bort reläet och kollar i på sockeln (eller på reläet) så är där siffror. 30 är ström direkt batteri, 15 är tändningsström och 87 bör vara till pump. På senare modeller (LH insprutning) kan man sätta en kabelstump mellan 30 och 87/2 och då ska pumpen gå. Gör den det är det fel på relä eller manövreringen av reläet (Hallgivaren?), går den inte är det fel mellan batteri och sockel (kolla med provlampa i sockeln) eller mellan sockel och pump. Det är inte samma typ av relä på K-Jet. och LH även om det passar i sockeln, K-Jet. ska vara grönt och LH har vitt
av Amarace
#1443744
Du skriver att du har ström vid pumpen, men det är väl spänning du har mätt? Vad har du för spänning där? Sen är det konstigt, för med bara tändning på ska du inte ha nån spänning där, om du inte gör som Lennart skrev och byglar (det är likadant med K-jet vad gäller att bygla).
av akathebarf
#1443841
Prövat med nytt relä? min 740 gick till affären bra. sedan 15 min senare när mat var inköpt så gick den lite dåligt men var inget jag riktigt reflekterade över, tyvärr. jag rullade ut på en lite större väl trafikerad väg med en fil åt båda riktningarna och blev stående då kraften bara försvann. väntade på en kompis men fick efter ett par minuters "vila" igång den igen och tog mig till en plats där jag inte var i vägen ett par 100 meter bort och väntade på kompisen. sen gick den bra helavägen hem. Berättade detta för en volvo fantast och han sa direkt att det är exakt så ett dåligt relä beter sig. bytte till ett biltema relä och den har rullat bra sedan dess. sist jag kollade så verkar inte biltema dessa reläer längre. man kan öppna(det gamla) reläet och bygla ihop det så pumpen/pumparna går hela tiden, nöd lösning om man inte vill köpa ett extra relä dom var inte direkt billiga, 300 spänn eller kanske 400 på biltema.
Annars kan du alltid dra 12 volt direkt till pumpen och se om det fungerar bra?
av Pingo
#1446094
@lincoln, Hejsan,kör du med k-jetronik på din maskin.....
Jag skulle vilja se hur du har dina slangar kopplade,tänker på dom 2 som går till styr trycks regulatorn från bränsle fördelaren.
Om du kan fixa en bild/ skiss för jag har kört fast.
Min maskin är en B230e som byggs om.

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]