Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
#1443130
sicnarf skrev:Köpa begagnad? Kolla: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... lisk/Alla/
Köpa nytt? Kolla på https://www.autodoc.se/jp-group/1290683 ... gLlI_D_BwE
Tveksam till en begagnad med många mil med tanke på arbetet. Lite tråkigt om även den börjar läcka inom kort.
Autodoc verkar ju ha en del. Frågan är om alla passar även om man fyllt i sitt bilnummer?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1443176
"Med tanke på arbetet"...? Byta styrväxel på en 7/940 är ju gjort på en pisskvart. 5 bultar, 2 servorör och 2 styrleder så är den lös. (edit: ok 9 bultar, det är ju 4 för domkraftsfästet också... edit 2: nej förf.. Det är ju bara 2 bultar som håller styrväxeln, så totalt 7 bultar blir det ju då)

"Problemet" med 7/940 är att det finns flera olika styrväxlar som verkar vara monterade på ren måfå. Koyo är den värsta då den är totalt annorlunda mot TRW och ZF. Denna fanns dock bara på tidigare 940is, men det är ju ingen garanti för att någon inte bytt till en i din bils tidigare liv.

Enda sättet att veta vad man har på sin bil, är att krypa under och försöka identifiera den...
av volvorullar
#1443187
Lucif3r skrev:"Med tanke på arbetet"...? Byta styrväxel på en 7/940 är ju gjort på en pisskvart. 5 bultar, 2 servorör och 2 styrleder så är den lös. (edit: ok 9 bultar, det är ju 4 för domkraftsfästet också... edit 2: nej förf.. Det är ju bara 2 bultar som håller styrväxeln, så totalt 7 bultar blir det ju då)

"Problemet" med 7/940 är att det finns flera olika styrväxlar som verkar vara monterade på ren måfå. Koyo är den värsta då den är totalt annorlunda mot TRW och ZF. Denna fanns dock bara på tidigare 940is, men det är ju ingen garanti för att någon inte bytt till en i din bils tidigare liv.

Enda sättet att veta vad man har på sin bil, är att krypa under och försöka identifiera den...
Ok. Någon skrev i en annan tråd att det var 5tim arbete iför en mekaniker med verkstad. Så TRW och ZF är att satsa på då. Ska försöka ta bilder och se om det går att få den identifierad
av Chris72
#1443321
Herregud 5 timmar, jag har bytt flera stycken och det har tagit 30 minuter (inklusive koll och justering av toe-in efteråt)
Jag fick byta flera ggr på min 760 turbo jag hade, den "nya" Volvo original började läcka efter drygt ett år. Köpte ny på Mekonomen på den tiden (-90 talet) på min nuvarande 945a där styrväxeln formligen oxiderade bort vid fästena; letade jag på skroten efter en styrväxel TRW från en lågmilad -98
Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]