Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1443350
Ulf965 skrev: Då kanske spjället styrs likadant som på bilar utan ac. Där går vajern från temperatur reglaget på instrumentbrädan till värmeventilen, sedan sitter in mekanisk länk/vajer till blandningsspjäll. Det är inte helt enkelt att få till en riktig montering av detta vid byte av värmeventil.
Modeller med AC har en vakuumstyrd värmeventil och vajern går bara mellan reglaget och spjället.
av papphammars
#1443353
lennarte skrev:
Ulf965 skrev: Då kanske spjället styrs likadant som på bilar utan ac. Där går vajern från temperatur reglaget på instrumentbrädan till värmeventilen, sedan sitter in mekanisk länk/vajer till blandningsspjäll. Det är inte helt enkelt att få till en riktig montering av detta vid byte av värmeventil.
Modeller med AC har en vakuumstyrd värmeventil och vajern går bara mellan reglaget och spjället.
Njet Lennart, ingen vajer på min, bara vakuumslangar.
Syns också på länken jag fick här av Ulf965
av Ulf965
#1443355
Då får du väl se om det går att lossa vacuumslang/ar från "aktuatorn till spjället. Försök ansluta en annan slang/ar och använda lungorna som vacuumpump om du inte har någon annan vacuumpump.
Här ser du hur en sådan "aktuator" till ett spjäll ser ut: https://www.skandix.de/en/spare-parts/i ... r/1007735/
Membranen i dessa kan tröttna, så det inte händer något när man suger och skapar vacuum.
av Ulf965
#1443357
Skruva loss handskfacket. Då borde du kunna se eller känna med handen hur blandningsspjället regleras. Detta är inte så svårt, det blir krångligare om du skall ta bort plasten vid sidan om mittkonsolen. Om jag minns rätt är det 2 muttrar i nederkant och skruvar bakom täcklock innanför handskfacksluckan. Här finns lite bilder och text: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Interi ... BoxRemoval
Användarvisningsbild
av lennarte
#1443455
papphammars skrev:Njet Lennart, ingen vajer på min, bara vakuumslangar.
Syns också på länken jag fick här av Ulf965
Sorry, fått uppfattningen att det var samma (eller liknande) som på senare 740
av papphammars
#1443488
Ulf965 skrev: tor 29 apr 2021, 17:54 Skruva loss handskfacket. Då borde du kunna se eller känna med handen hur blandningsspjället regleras. Detta är inte så svårt, det blir krångligare om du skall ta bort plasten vid sidan om mittkonsolen. Om jag minns rätt är det 2 muttrar i nederkant och skruvar bakom täcklock innanför handskfacksluckan. Här finns lite bilder och text: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Interi ... BoxRemoval
Ja, jag kollade även den delen av länken från dig. Dags kanske att omsätta även det i praktiken .
(Har dock redan plockat bort stereo o träimitation för att få ut fläkt/värme-reglaget)
Tack Ulf för din hjälp!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1443498
På bilar med ECC regleras spjället av en servomotor som Ulf skriver. Men det är inte säkert att det är samma värmepaket på bilar med MCC.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1443508
ECC (tidigare ACC) är ju helautomatiska, medan AC och då senare MCC har manuell reglering av temperaturen. På min 740 är värmekranen vakuumstyrd via en ventil i värmereglaget och luckan styrs då med vajer som följer temperatur reglaget. Alltså mer värme på reglaget = mindre friskluft genom spjället. Så när reglaget är på max värme är luckan stängd och all inkommande luft går genom värmeelementet. Tvärt om då med reglaget på noll värme, då är spjället fullt öppen och all luft utifrån går genom både element och luckan. Därför upplevs det som att det blir kallt respektive varmt omedelbart när man ändrar på reglaget. Till skillnad mot ändre Volvo (före 740) där du måste kyla ner elementet med friskluft innan det kommer svalare luft. 1/2/300 med AC(ACC) hade samma system som 740 och frammåt, därför måste du byta hela ventilationsanläggningen om du ska ha AC i en äldre Volvo (före 740)
av Ulf965
#1443533
Tänk på att britterna är höger/vänstervridna beroende på hur man ser det. Förarplatsen är alltså på högra sidan i bilens färdriktning. Detta gör att du inte helt blint kan följa det som står där.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]