Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av papphammars
#1443077
Hej, ny här o mitt första inlägg... :P
Värmeventil bytt till ny. Vattenflödet genom värmepaketet ok, till-lopp och retur varma.Trots detta ingen värme.
Lossat på vakuumslangen till värmeventilen, (opåverkad ventil är lika med fullt öppen), hjälper inte heller.
(Var antagligen inget fel på den gamla)
Vilket är mest sannolikt som felkälla, läcka på vakuumet, vakuumspjällen eller fläkt- och värmemodulen inne i kupén?

(Bilen har den halvautomatiska versionen av A/C)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1443225
Vad menar du med halvautomatiska klimatanläggning? På den med ECC så sitter det ett spjäll som släpper luften förbi värmeväxlaren, om den fastnar i öppet läge så får man väldigt lite varmluft. Fungerar övrig vacuumstyrning?
av Ulf965
#1443228
Det finns ett spjäll som reglerar värmen. Det blandar luft som gått igenom värmepaketet och kall luft. Om jag minns rätt är detta spjäll styrt av en liten elmotor. Det borde röra på sig om du vrider från kallaste läget till varmaste läget. Hörs det inget surr från elmotorn får du kolla kablar och elmotor.
Här finns att läsa om detta: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Heatin ... tOperating
av papphammars
#1443243
frasse4 skrev:Vad menar du med halvautomatiska klimatanläggning? På den med ECC så sitter det ett spjäll som släpper luften förbi värmeväxlaren, om den fastnar i öppet läge så får man väldigt lite varmluft. Fungerar övrig vacuumstyrning?
Halvautomatisk A/C, dvs inte klimatanläggning med ställbar temp. (Saknar knappen med "snöflingan" som istället sitter separat på brädan närmare rattstången)
Det är just vakuumstyrningen jag undrar över, om det är den som är felet, eller om det är fläkt- värmemodulen...
av papphammars
#1443244
Ulf965 skrev: ons 28 apr 2021, 21:24 Det finns ett spjäll som reglerar värmen. Det blandar luft som gått igenom värmepaketet och kall luft. Om jag minns rätt är detta spjäll styrt av en liten elmotor. Det borde röra på sig om du vrider från kallaste läget till varmaste läget. Hörs det inget surr från elmotorn får du kolla kablar och elmotor.
Här finns att läsa om detta: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Heatin ... tOperating
Spjället är nog vakuumstyrt, har hittat slangarna så det är nog ingen elmotor (som min mek påpekade)
Tack för länken i alla fall, kan visa sig användbar!
av Erik Å
#1443249
Det påstås att på 850/V70 mk 1 så är det någon mellanvägg inne i värmepaketet som vittrar bort och sen kan vattnet gena direkt från inlopp till utlopp utan att gå genom lamellerna. Har ingen aning om det är relevant även för 960..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1443261
papphammars skrev:Slangar till o från värmepaket som sagt ordentligt varma...
Då måste det vara något med ovan nämda spjäll. På min 745-a med "bara" AC är där en vajer mellan värmereglaget och nämda spjäll. Där "trögade" det i höljet och vajern bara "böjde sig" så spjället var aldrig stängt för friskluften. Vajern är den enda mekaniska delen i "min" ventilationsanläggning, övrigt är vakuumstyrt
av Ulf965
#1443314
Då kanske spjället styrs likadant som på bilar utan ac. Där går vajern från temperatur reglaget på instrumentbrädan till värmeventilen, sedan sitter in mekanisk länk/vajer till blandningsspjäll. Det är inte helt enkelt att få till en riktig montering av detta vid byte av värmeventil.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]