Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av papphammars
#1443675
Ulf965 skrev:Kolla på sidan 1712 i denna länk: https://weblisher.textalk.se/gcp/201601 ... Conflict=1
Där verkar det vara manuell reglering av värmen, enligt den bilden skall det vara en liten elmotor (servomotor).
Otrolig samling sprängskisser i länken jag fick av dig...
Kollat sidan 1712 som du skrev, ser dock bara vakuumbälgar men inte elmotorn du nämner.
Att få in ouppvärmd friskluft är ju inget problem, det är värmen jag saknar (luft genom paketet istället för förbi alltså)
Ser i och för sig också att sidan 1712 beskriver 940, 1704-1706 däremot verkar handla om 960...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1443684
Gällande olika värmepaket:
ECC2.png
ECC2.png (3.09 KiB) Visad 288 gånger
Servomotorn i rött, gäller alltså för ECC:
ECC.png
ECC.png (21.42 KiB) Visad 288 gånger
av Ulf965
#1443687
Position 32 benämnes servomotor, du får göra dig besväret att bläddra till nästa sida. Detta då alla positionerna inte fick plats på en sida.
Tänkbara fel: Någon mekanisk länk har hoppat loss mellan servomotor och spjällaxel, servomotor har gett upp, felaktig styrenhet till MCC eller signalfel mellan styrenhet och servomotor.
av Ulf965
#1443691
I och för sig så behöver du väl inte värme i bilen förrän i oktober. För att få igång värmen underlättar det, om du öppnar upp vid handskfack och känner efter med handen. Det kan vara väldigt trångt där.
av papphammars
#1443695
Ulf965 skrev: lör 01 maj 2021, 16:00 Position 32 benämnes servomotor, du får göra dig besväret att bläddra till nästa sida. Detta då alla positionerna inte fick plats på en sida.
Tänkbara fel: Någon mekanisk länk har hoppat loss mellan servomotor och spjällaxel, servomotor har gett upp, felaktig styrenhet till MCC eller signalfel mellan styrenhet och servomotor.

Upptäckte också att alla positioner inte fick plats, men hur f-n bläddrar jag till nästa sida? Kan ju bara välja mellan 1704 o 1706...
Ålderssyndrom hos mig förmodligen...
av papphammars
#1443702
lennarte skrev: fre 30 apr 2021, 14:38 ECC (tidigare ACC) är ju helautomatiska, medan AC och då senare MCC har manuell reglering av temperaturen. På min 740 är värmekranen vakuumstyrd via en ventil i värmereglaget och luckan styrs då med vajer som följer temperatur reglaget. Alltså mer värme på reglaget = mindre friskluft genom spjället. Så när reglaget är på max värme är luckan stängd och all inkommande luft går genom värmeelementet. Tvärt om då med reglaget på noll värme, då är spjället fullt öppen och all luft utifrån går genom både element och luckan. Därför upplevs det som att det blir kallt respektive varmt omedelbart när man ändrar på reglaget. Till skillnad mot ändre Volvo (före 740) där du måste kyla ner elementet med friskluft innan det kommer svalare luft. 1/2/300 med AC(ACC) hade samma system som 740 och frammåt, därför måste du byta hela ventilationsanläggningen om du ska ha AC i en äldre Volvo (före 740)
Sant Lennart, har gjort hela resan från Amazon o framåt.
Minns också att man fick vänta en stund när man gick från max till min värme...
av papphammars
#1443706
frasse4 skrev: lör 01 maj 2021, 15:25 Gällande olika värmepaket:
ECC2.png

Servomotorn i rött, gäller alltså för ECC:
ECC.png
Precis Frasse, där har vi servomotorn.
Felet är bara att jag inte har ECC utan snarare MCC, dvs ingen knapp med "snöflinga" på själva modulen, utan istället en separat sådan bland andra knappar närmare rattstången...
av papphammars
#1443709
Ulf965 skrev: lör 01 maj 2021, 16:19 I och för sig så behöver du väl inte värme i bilen förrän i oktober. För att få igång värmen underlättar det, om du öppnar upp vid handskfack och känner efter med handen. Det kan vara väldigt trångt där.
Hehe... iofs så behövs väl snart ingen värme längre, värre har det varit med den kalla våren.
Kör den bara på sommaren o ställde på den för en knapp månad sedan.
Å andra sidan vill man ju att allt ska funka på den... :-)
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]