Sida 1 av 3

Felsökning

Postat: tis 27 apr 2021, 11:13
av MrToby
Hoj!
Hoppas på att kunna få lite idéer och hjälp kring min 940. Det är en 940 91a, b230fb motorn.
Först så hoppa inte bilen igång, bytte tändspolen, så gick bilen som normalt...i ungefär 1 vecka. (här emellan så har avgasröret spruckit innan den bakre ljuddämparen). Sen skulle jag iväg från jobbet, starta bilen, hörde direkt att den gick väldigt oroligt, som på 3 cylindrar. Baksmäller om man ger lite gas, kontrollera tändkablarna direkt och alla satt som de skulle. Försökte igen senare, starta inte. Efter bogsering och lite beställningar så har ja bytt tändmodul, impulsgivaren, fördelarlock/ rotor och även startkontakt. Jag får inga felkoder ur OBD 1 dosan. De som händer nu när jag kör på starten så hostar den lite, men.. när jag släpper nyckeln så hoppar den igång, och endast då... därav startkontakt bytet. Ger jag plattan i mattan så låter de som om jag skulle haft antilagg. Tändstiften är väldigt blöta. Den låter rent generellt som en sur skoter. Några tips om vart jag ska leta?

Re: Felsökning

Postat: tis 27 apr 2021, 17:08
av lennarte
Om motorn "surar ner sig" okontrollerat och snabbt kan man misstänka att BTR-en läcker igenom bensin. Lossa den klena (vakuumslangen) vid insuget och sug i den. Den ska vara tät och hålla kvar vakuum, smakar det bensin så är den kass.

Re: Felsökning

Postat: tis 27 apr 2021, 17:13
av MrToby
Ska kika!

Re: Felsökning

Postat: tis 27 apr 2021, 17:36
av Chris72
Läckande kalltstartsventil kan vara en kandidat oxå, hade det på min -91a och den surade rejält. //Ch

Re: Felsökning

Postat: ons 28 apr 2021, 10:24
av MrToby
lennarte skrev: tis 27 apr 2021, 17:08 Om motorn "surar ner sig" okontrollerat och snabbt kan man misstänka att BTR-en läcker igenom bensin. Lossa den klena (vakuumslangen) vid insuget och sug i den. Den ska vara tät och hålla kvar vakuum, smakar det bensin så är den kass.
Lossade den klena slangen på BTR-n och kunde suga, och kände bensin ångor, så då blir det alltså en ny? Jag har letat runt lite och hittar mest eftermarknads modeller, nån koll på vilken som passar?

Re: Felsökning

Postat: ons 28 apr 2021, 14:53
av drlecter
Har den utgått på Volvo?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Re: Felsökning

Postat: ons 28 apr 2021, 18:06
av MrToby
drlecter skrev: ons 28 apr 2021, 14:53 Har den utgått på Volvo?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Hittade på ngn som sålde begagnad för 300kr... annars vare 1200kr för en ny där många ställen hade slut på dem... bara o vänta och se när den dyker upp. Jag uppdaterar eftersom

Re: Felsökning

Postat: ons 28 apr 2021, 18:53
av lennarte
Om du letar begagnad så försök hitta en som nyligen är körd med. Annars har jag 2 st beg. för gratis avhämtning som "blivit över". En mil norr om Halmstad.

Re: Felsökning

Postat: ons 28 apr 2021, 21:49
av MrToby
lennarte skrev: ons 28 apr 2021, 18:53 Om du letar begagnad så försök hitta en som nyligen är körd med. Annars har jag 2 st beg. för gratis avhämtning som "blivit över". En mil norr om Halmstad.
De blir 44mil bort för mig... dessa kontakter, nån koll på var de ska sitta? Har ignorerat dem för att ja har för mig att de setat löst sen så länge jag haft den. De två under BTR-n
Snapchat-1009119387.jpg
Snapchat-1009119387.jpg (566.32 KiB) Visad 1243 gånger

Re: Felsökning

Postat: tor 29 apr 2021, 07:01
av lennarte
Om du kollar hur stiften ser ut, runda stift är för bilen i övrigt medans flata stift är för insprutning/tändning. Är det flata stift är det till motorstyrningen typ tempgivaren eller knacksensor. Där kan även finnas ett kontaktstycke som inte används (på alla modeller)