Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Chris72
#1443272
Det runda kontaktstycket är till AC-kompressor på de bilar som är utrustade med det (samma kabelhärva till alla)
Andra kontaktstycket är också till någon utrustning som inte finns på FB motorn (har samma löst på min)
//Ch
av MrToby
#1443286
lennarte skrev: tor 29 apr 2021, 07:01 Om du kollar hur stiften ser ut, runda stift är för bilen i övrigt medans flata stift är för insprutning/tändning. Är det flata stift är det till motorstyrningen typ tempgivaren eller knacksensor. Där kan även finnas ett kontaktstycke som inte används (på alla modeller)
Den vita kontakten är ett runt stift om ja minns rätt, på avgas sidan sitter det en likadan kontakt. Ska över till garaget sen.
av MrToby
#1444458
Så... nu har ja satt dit btr-n. Håller vaccum, men samma problem återstår. Går runt i motorn o hoppar igång då o då... nånting ja la märke till var fördelar stiftet kan röra sig in och ut, pratar alltså om stiftet där rotorn sitter på.. förstår inte vad de är för fel...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444533
Stiftet i mitten på på fördelarlocket är ett fjäderbelastat kol (grafit?) stift, dom övriga är en typ mässing legering och är fasta. Du kan ohm mäta tempgivaren för motorstyrningen. Ska vara stigande ju kallare motorn är. Det är 2 st stift i givaren och du måste mäta ett stift i taget mot jord. Det ena är för bränsleboxen och det andra till tändboxen. Du kan även mäta vid boxarna, bilden visar bränsleboxen.
IMG_20210507_075857.jpg
IMG_20210507_075857.jpg (771.51 KiB) Visad 292 gånger
Färgerna på kablarna vid givaren är GR/W (grå/vit) till bränsleboxen och R/SB (röd/svart) till tändboxen.
av MrToby
#1444553
lennarte skrev: fre 07 maj 2021, 08:09 Stiftet i mitten på på fördelarlocket är ett fjäderbelastat kol (grafit?) stift, dom övriga är en typ mässing legering och är fasta. Du kan ohm mäta tempgivaren för motorstyrningen. Ska vara stigande ju kallare motorn är. Det är 2 st stift i givaren och du måste mäta ett stift i taget mot jord. Det ena är för bränsleboxen och det andra till tändboxen. Du kan även mäta vid boxarna, bilden visar bränsleboxen.
IMG_20210507_075857.jpg
Färgerna på kablarna vid givaren är GR/W (grå/vit) till bränsleboxen och R/SB (röd/svart) till tändboxen.
Ska mäta vid tillfälle, stiftet jag prata om är inte de på fördelarlocket, utan den själva fördelarbotten, alltså den in i kamaxeln, den kunde jag röra in och ut 2cm ish, vart lite orolig då ja hittade en nitrilbricka i locket sist ja gjorde rent där.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444616
Det sitter ett stift som "håller ihop" fördelaren. Det kan gå av. Se bilden jag hittade på nätet, det handlar om fördelaren med Hallgivare men grundkonstruktionen är samma
Hall1.jpg
Hall1.jpg (17.51 KiB) Visad 267 gånger
av MrToby
#1444626
lennarte skrev: lör 08 maj 2021, 07:15 Det sitter ett stift som "håller ihop" fördelaren. Det kan gå av. Se bilden jag hittade på nätet, det handlar om fördelaren med Hallgivare men grundkonstruktionen är samma
Hall1.jpg
Vart sitter tempgivaren, med de flata stiften? Samt hur går jag tillväga att felsöka om själva bränsle eller tändbox kan ha gjort sitt? Förutsatt att kablarna är hela...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444679
Hade bort och isär min fördelare idag för att byta oringar och packbox. Där är plåtbrickor, fiberbrickor och schims. Fiberbrickorna gick sönder bara jag tittade på dom. Gjorde nya i Biltemas packningsmateria, och när jag satt ihop det var det mindre än 0,5 mm i glapp. Så du har nog ett fel där.
Tempgivaren för motorstyrningen sitter under insuget ungefär vid 3-ans cylinder.
av MrToby
#1444689
lennarte skrev: lör 08 maj 2021, 14:00 Hade bort och isär min fördelare idag för att byta oringar och packbox. Där är plåtbrickor, fiberbrickor och schims. Fiberbrickorna gick sönder bara jag tittade på dom. Gjorde nya i Biltemas packningsmateria, och när jag satt ihop det var det mindre än 0,5 mm i glapp. Så du har nog ett fel där.
Tempgivaren för motorstyrningen sitter under insuget ungefär vid 3-ans cylinder.
Hmm... har köpt en renoveringsats, inte med höga förväntningar att jag faktiskt får ihop den igen. Ska ta mig i kragen o åka o mäta o pilla imorgon, testades positivt för covid samma tid som ja la upp inlägget, så har varit svårt o komma till garaget. Var är smartast o mäta tycker du? Börja på stiften till tempgivaren? Eller inne vid bränsle o tänd boxarna?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444727
MrToby skrev:. Var är smartast o mäta tycker du? Börja på stiften till tempgivaren? Eller inne vid bränsle o tänd boxarna?
Det är nog lättare vid boxarna, det är trångt där den sitter under insuget. Bäst resultat får man nog om man mäter den på på spisen i en kastrull med en bra tempmätare som referens (frugans kött termometer duger bra) här är en bättre lista. Det är samma värden på båda stiften. Och, ett stift i taget mot jord

jämför dina uppmätta värden med nedanstående tabell:
Grader celcius...............resistans

.. ..........................MAX............MIN

-10........................8260 - 10560 Ohm

20........................2280 - 2720 Ohm

40........................1080 - 1320 Ohm

60..........................550 - 620 Ohm

80..........................290 - 364 Ohm
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]