Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DirkSchneider
#1442562
Då har jag kört en del v90 d4 I tjänsten, ca 4000 mil per år och senast idag 42 mil, nuvarande årsmodell är 2019.

Efter ha tvättat bilen ikväll så tog jag en tur med min ögonsten v90-96 3.0 aut, är det fel på mig eller fler som håller med, denna äldre pärla är så mycket skönare att köra både komfort och känslan, volvo har helt dödat känslan av bil med de nya modellerna........ :-D
av rd350
#1442568
Det är ej dig det är fel på! En frisk gammal v90 är nog så bra en Volvo kan bli komfortmässigt.
av 20FJan
#1442573
En bakhjulsdriven bensin-sexa mot en framhjulsdriven diesel säger väl sitt... men bilarna på 90-talet har en viss charm. Tar man då Volvos lyxbil blir det såklart extra bra.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1442647
Sen är ju riktiga V90, dvs 96-98, jävligt mycket snyggare också ;-)
Personligen tycker jag volvo var som bäst på 90-talet, med slitvargen 940, den lyxiga 960in, och introduceringen av 850 som bevisade att FWD inte behöver vara tråkig, med den fenomenala T5an på det. S/V70 tycker jag är dom bästa bilarna volvo gjort. Bekväma, bra motorer, lagom med elektronik och fortfarande lättmekade.

Skulle kunna sträcka mig till att tycka P2orna 00~07 var ok också, men nyare än så är bara skräp i mina ögon :P
av bönan
#1442676
Kan bara hålla med det du skriver. Ska börja nytt jobb och långpendla till hösten, försöker hitta något som går snålare att pendla i då det blir orimligt att åka 960, men det är väldigt svårt att hitta en bil som inte är ett stort nedköp mot denna magnifika 90-talare.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1442750
Prio för 960/V90 var ju att få en väldigt mjuk och fin drivlina. Det fanns inga vidare krav på bränsleförbrukning, min 960 drog aldrig under litern hur jag än körde . Visst har dessa bilar en väldig charm att köra mot dagens automater med dubbelt så många växlar som ska köra med lock-up konstant, men jag skulle inte vilja använda dem för vardagsbruk. Har man möjlighet att ha två bilar kan man ju ha den som sommarbil att glida runt med!
av Volvoold
#1454077
Håller med, även om jag har en 940-98 Classic manuell.

När man åker eller kör andra bilar sedan, så saknar man de bekväma och mjuka och breda stolarna, det mjuka gunget och inte minst, bristen på väg/däckbuller, jämfört med nya bilar.

Frågan är: vad ska man byta till nästa gång? :-)
av DirkSchneider
#1454303
Får komplettera bilparken bara, den gamla pärlan måste man ju köra lite då och då för att inte helt tappa intresset för köra bil.
De nyare bilar saknar känsla och man vill liksom bara frpn punkt a till B och inte som min v90 köra en extra sväng 😁
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]