Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1441224
Hej,
Jag fick lov att köpa en ny katalysator till min 960 -97:a då den gamla hade rostat sönder. Nu är den monterad och jag får felkod 443 Katalysatoreffektivitet som återkommer efter några mil. Jag var till bilprovningen idag för att få avgasvärdena uppmätta, och fick detta:

CO: 0.6
HC: 210
CO2500: 0.6
Lambda: 1.03

Allt det utom lambdavärdet tyder väl på rik bränsleblandning? Kan en dålig katalysator orsaka detta? Vill veta om jag ska reklamera den eller om felet ligger någon annanstans. Främre lambdasonden pendlar mellan 0.15 och 0.92 volt, den bakre ligger stabilt på 0.46-0.47. Både på tomgång och vid 2500 varv.
#1441324
Jo, det är ju klart. Men det finns inte så många ställen det kan läcka på, bilen klarade senaste besiktningen med väl godkända avgasvärden och sedan dess har jag bara bytt katalysatorn. Enda stället det kan bli fel är mot grenrören, men tyckte jag drog det ordentligt. Men, får väl prova att dra lite till.
#1441347
Det är bara den främre som används av motorstyrningen, den bakre mäter avgaserna bakom katten och larmar om den renar för dåligt. Endast en miljögrej som jag förstår det.
#1441391
DirkSchneider skrev:Behöver jag verkligen två lambdasonder en framför och en bakom katt?
Ja, utan den bakre(som är en diagnos-typ) tänds miljölampan. Dock ska den inte ha någon faktiskt inverkan på avgasvärdena, det styrs enbart av den främre regelsonden.
Men, det är möjligt att Motronic4.4 försöker reglera lite om diagnossonden inte är nöjd, så noga har jag faktiskt inte satt mig in i M4.4. Men enkelt sagt så ja, den behövs.
Den går, rent tekniskt, att programmera bort - men det är ett helt kapitel i sig och bör inte försökas av någon som inte riktigt vet vad den gör. Mycket som kan gå fel... Det är en relativt ny "upptäckt", så att hitta någon som kan(och är villig till) att programmera bort den är nog svårt... Iaf i sverige...

lennarte skrev:Minsta lilla läck på avgassystemet före lambdasonden kan ge förhöjda avgasvärden.
... Och hos bes. så gäller ovanstående även *efter* lambdasonderna, eftersom dom mäter vid ändröret.
Nu har ju TS dock felkod, vilket tyder på att felet ligger före bakre sonden, eller sonden i sig(även om det hör till ovanligheterna att den bakre går sönder).
Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]