Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kenneth61
#1440169
Har en 945 -98. Från det bilen börjar rulla och upp till en hastighet av 30 km/h hörs ett tickande ljud från Motorutrymmet.
Tickandet är hastighetsrelaterat och ökar när hastigheten ökar. Hörs endast när tändningen är på, inte om man rullar med tändningen avstängd.
Har provat att hissa upp bilen och rulla på framhjulen. då visar det sig att ljudet kommer från ABS-enheten. Det är en motor (pump ?) som startar och stoppar hela tiden. Problemet har ökat över tid och hördes från början endast ibland. Nu är det nästan alltid vid låg hastighet.
Båda givarna är utbytta sedan tidigare. Samma symptom oavsett vilket framhjul man snurrar på. Borde väl inte vara fel på båda givarna igen ?
När problemet började så kollade jag kuggkransarna och dessa såg OK ut.
Bromsarna funkar bra, men kan ibland pulsera lite i pedalen, så som det gör när det halt ute.
Känner någon igen problemet ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1440379
Från det du "slår på" tändningen tills du kommer upp till en viss hastighet gör datorn i ABS systemet en internkontroll. Därefter tänds varningslampan för ABS-lampan om den indikerat något fel. Så det du hör är förmodligen ett interntest av modulatorn. Det brukar inte höras i.o.f, men den kanske börjar bli gammal.
Du kan relativt enkelt ta ut felkoder (om det finns), men det kräver en hemmagjord felkodsläsare. Det finns inga att köpa till dessa modeller (-96 och uppåt)

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen