Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av abel1
#1438942
Dags för nya problem med sonens atraktor. Bilen en volvo 740 -89 b230f
Nu har torkarna, cigguttaget , sterro och fläkten lagt av. Och har mätt mig fram och har ingen ström alls på släktingarna 14-18
Har kollat tändnings låset efter glapp men verkar inte vara det. Och kollat alla säkringar i säkringsdosan. Men säkringss dosan ser ju lite sliten ut...men vet inte mer vad jag ska kolla?
Nån som har tips?

Mvh Anders
#1439137
Med lampa menar jag att du kopplar en vanlig lampa på ca 10w mellan jord och där du vill kolla strömmen. Då belastar du kretsen och vet säkert om du har ström. Detta kan man dock bara göra där man vet att man inte belastar nån elektronik. Det är lätt att bli lurad av en multimeter som inte belastar kretsen, tex om man kollar en dragkrokskontakt, kan visa 12 volt men när man belastar med en glödlampa försvinner spänningen.
#1439162
En sådan här har jag haft sedan -60-talet (dock inte samma men liknanande), den jag har nu är min 3-dje. Lampan i den är dock inte så stark som "rd350" skriver, så ska man belasta kretsen är förslaget från "rd350" bättte. Men då får du kanske löda ihop något själv.
https://www.amazon.se/Hemobllo-Sp%C3%A4 ... 0475&psc=1
Ps
rd350, har du kört eller kör du Yamaha???
#1439377
Har köpt mig en sån test lampa nu men visade inget på dom säkringarna. Lyfte fram säkrings boxen o kollade under men de va ju hemskt trångt o jävligt så sätte den tillbaka och nu fungerar det! Så de måste vara nått glapp där. Frågan är ju hur länge de går innan de slutar fungera igen. Verkar ju inte vara så lätt att byta ut den heller med alla kablar som går där...är ju ett riktigt ormbo. Blir inte lätt att få tillbaka allt på rätt ställe misstänker jag..
Kan de vara bra att spraya på lite wd40 på anslutningarna på under sidan i fall de är dålig kontakt?

Mvh Anders
#1439429
Det är inte så förskräckligt mycket jobb. Du byter bara den "vita delen" med säkringarna och där kablarna sitter på baksidan. Alla kablar och kabelplatser har samma färgmarkering. Så det tog inte så lång tid för mig.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]