Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1438651
Jag får olika förslag när jag trycker in reg numret hos Biltema.
  • Dom gamla skivorna är ca 260 cm diameter
  • Det är inte ABS
  • Det är 15" fälgar original
  • Det är två kolvar och två slangar på oken
Bilagor
broms.png
broms.png (59.52 KiB) Visad 1116 gånger
#1438707
Det bör vara den näst sista (den sista är bak). Den första är för bilar med ABS, den andra är för äldre bilar (med hjullager i skivan). Den tredje är till min bil (starkare motorer som 16V och Turbo), sedan är där ju bara en kvar. Du har ju måtten på skissen så det är bara att mäta på dom gamla skivorna.
#1440594
lennarte skrev:Det bör vara den näst sista (den sista är bak). Den första är för bilar med ABS, den andra är för äldre bilar (med hjullager i skivan). Den tredje är till min bil (starkare motorer som 16V och Turbo), sedan är där ju bara en kvar. Du har ju måtten på skissen så det är bara att mäta på dom gamla skivorna.
Ja det borde vara den, eftersom diametern är 262,2 enligt produktbilden.
#1440613
Det beror främst på vilka bromsok du har. Skivorna kräver ju bara en plan yta på klossen medans oken kräver rätt passform. Vissa fabrikat har en bild utanpå paketet, så har du klossarna med dig kan du enkelt kolla. I alla fall på en del (Biltemas) fabrikat
#1441297
lennarte skrev:Det beror främst på vilka bromsok du har. Skivorna kräver ju bara en plan yta på klossen medans oken kräver rätt passform. Vissa fabrikat har en bild utanpå paketet, så har du klossarna med dig kan du enkelt kolla. I alla fall på en del (Biltemas) fabrikat
Det är lite förvirrande. Dom skivorna som stämmer överens bäst (har inte mätt höjd) är 64-0912, dock kallas dessa Bromssystem: Girling, medans alla andra delar verkar vara Bendix. Men det kanske funkar?

Jag har inte tillgång till att mäta på bilen, men behöver beställa delarna. Bendix delarna är bekanta:
Bilagor
skiva.png
skiva.png (12.63 KiB) Visad 759 gånger
ok.png
ok.png (12.21 KiB) Visad 759 gånger
mont.png
mont.png (10.61 KiB) Visad 759 gånger
fram 2.JPG
fram 2.JPG (196.32 KiB) Visad 759 gånger
fram 1.JPG
fram 1.JPG (203.1 KiB) Visad 759 gånger
belägg.png
belägg.png (10.39 KiB) Visad 759 gånger
#1441450
Lucif3r skrev:Du får nog vackert mäta diametern på dom skivorna du har. Svårt att avgöra på bild, men tycker dina skivor ser lite för små ut för att vara 287mm. Men det faktum att biltema inte skriver ut diametern på 64-0912 gör det ju inte direkt lättare...
Diametern har jag mätt: ca 262 mm, så det stämmer.

64-0912 har diametern utskriven, men man få kolla produktbilden.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]