Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1438529
Hej!

Jag har en fin gammal 740 GLE från 89. Däremot finns det ett par rostfläckar som jag tänkt fixa till, den ena och troligtvis värsta sitter längs ned på förar dörren vilket gör att den är väldigt svår att slipa när den sitter på plats.
Läst min gamla haynes katalog(den är nog lika gammal som bilen) där står det om det mesta men just hur man tar bort inredning på förar dörren, kopplar loss alla kontakter(elhiss,centrallås,elstyrda backspeglar) står det knappt något om alls.

Vad ska jag tänka på när jag plockar bort dörren, min bror tyckte jag skulle göra rent runt gångjärnen och måla med en tusch penna runt där dom sitter på blir det lättare att få dörren i rätt läge. Hur gör jag när jag ska skruva loss den utan att bryta gångjärn eller förstöra den på något annat sätt?

Tack på förhand.
#1438560
Du trycker högtalargallert frammåt med ett lätt tryck och skruvar loss högtalaren. Klädseln sitter med några clips i underkanten. Invändiga dörrhandtaget sitter med en skruv. Sedan trycker du klädseln rakt uppåt och lossar elkablarna när du fått loss klädselpanelen. Skriver ur minnet, det är 2 år sedan jag bytte yttre backspegel
Palla under dörren så den står ganska stadigt och skruva loss skruvarna i gångjärnen som sitter in i dörren, rör inte dom som går in i dörrstolpen.
Du ska inte (kan inte) slipa bort rost, det måste blästras för att bli en hållbar reparation
#1438619
Det sitter även clips på undersidan av dörrsidan... 3 eller 4st om jag minns rätt. Bara peta ut med en mejsel. Dörrsidan lär även ryckas loss utåt innan den kan tryckas uppåt. Högtalaren måste prompt inte lossas, den sitter ju i klädseln och följer med dörrsidan.
Plasten runt dörrhandtaget brukar tycka om att spricka vid demontering också... Gammal spröd plast är alltid lika skoj att försöka lossa hel.

Visst är blästring det bästa alternativet, men slipa går bra det också. Man bör dock kompletera med någon typ av rostomvandlare. Och man lär ju slipa ordentligt mycket för att få bort så mycket det bara går... Räcker ju inte att gnugga med ett sandpapper för hand några gånger. Stålborste på vinkelslip tycker jag är det bästa, större chans att komma ner i porerna än med sandpapper eller liknande.
Det håller många många år.

För att få bort dörren, iaf om du är själv, så hissa ner rutan(helt eller en bit, har du elhissar så kom ihåg att hissa ner rutan *innan* du kopplar ur elen :P), ta hjälp av en domkraft för att trycka upp dörren den första cm eller så(ha domkraften så nära gångjärnen/in mot bilen som möjligt, så du inte snebryter dörren), ha något mjukt och gärna rullbart(t ex en liggbräda/hora) under dörren, och ta tag i fönsterkarmen och lyft av den och ställ ner på underlaget. Dörrarna väger sina kilon ändå, och är inte direkt välbalanserade...
#1438622
Tackar för tipsen. Rostomvandlare och plocka bort metall som är helt genomrutten är på agendan. Man kan slipa men rostporerna måste i princip bort helt. Blir en intressant påskhelg.
Ligghora har jag tänkt införskaffa ett tag nu, garaget är nytt och äntligen kan jag ta itu med dessa små problem. har även luftfuktigheten runt 40% för minimal rostpåväxt på slipade ytor.
Ja mycket handdukar och mjuka material blir det så dörren känner sig väl omhändertagen.
#1441613
Tillbaka efter lite värmepumpsinstallation och trädgårdsarbete så har jag även hunnit med lite pill med bildörren MEN jag har stött på lite problem. Hittar inget kontaktstycke vid a stolpen, eller så är det så att jag totalt missar det, behöver jag plocka bort något för att komma åt det? har lossat dörrsidan längst ned men sedan kommer jag inte mycket längre. hur får man bort lås pinnen? backspegeln skulle även den behöva lossas på.
Jag slänger upp lite bilder så kanske ni kan guida mig genom dem? behöver ni fler bilder så fixar jag det.
Bild
Bild
Är dessa lätta att få bort?
Bild
hur långt upp sitter kontakten? Ni kan även skymta lite rost längst ned.
#1441617
Dörrsidan lär du nog plocka bort i sin helhet, men det är inte alls svårt Det stora kontaktstycket brukar bo i inne i gummidamasken du ser när du öppnar dörren, alternativt en liten bit in i karossen.
#1441679
bönan skrev: lör 17 apr 2021, 17:48 Dörrsidan lär du nog plocka bort i sin helhet, men det är inte alls svårt Det stora kontaktstycket brukar bo i inne i gummidamasken du ser när du öppnar dörren, alternativt en liten bit in i karossen.
Antar att jag skruvar bort lås pinnen sedan ser det ut som att man tar bort heladörr sidan genom att skjuta eller dra den lite bakåt? så det sitter ett stort kontaktstycke även i dörren så jag slipper pilla bort alla små från kontrollpanelen?

rd350 skrev: lör 17 apr 2021, 22:55 Du plockar bort panelen över pedalerna, därhittar du kopplingsstycket.
Då gömmer den sig en liten bit upp som jag misstänkte.

en bra sak är att jag inte lyckats förstöra något så mycket iallafall, tyg panelens fästen blev lite slitna men det går alltid att laga.

att ta bort backspegeln kanske klarnar när dörrsidan är ur vägen?

Tack för hjälpen! ska testa detta imorgon...eller senare idag snarare ;-)

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]