Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1443820
bönan skrev:Du ser ju var kabeln går i dörröppningen. Pilla loss gummit ur både dörren och bilen, och dra det lite fram och åter så bör du se kontaktstycket där. Åtminstone på 940 är det ett vitt kontaktstycke, ganska kubiskt (inte avlångt). Tror inte att det är något av de du tagit loss som går till dörren.
Finns inget i dörren eller stolpen och den långa går till dörren som syntes på bilden.
rd350 skrev:Kontaktstycket på bild trycker du rakt ut. Gummigenoföringen ska med kabeln ut, du behöver inte ta bort den runda plasthylsan på insidan.
Den vita plast hylsan funderade jag på om den skulle bort så tack för tipset. försökte pilla bort nu när dörren är på plats och det är i princip omöjligt och då skadar man nog även kontakten.
hittat en tralla under altan som jag nog kan använda för att ställa dörren på, den är ca 10 cm för låg men jag kapade ur lite frigolit som blev över från gjutningen av plattan till garaget som nog kan fungera och då bör även dörren inte skadas om jag ställen den på frigoliten. Får se om damen ställer upp på att hålla i dörren imorgon medan jag lossar den och pillar loss kontakten.
bild på trallan inte så fin men den duger nog.
Bild
#1443830
Tog bort den idag då damen slutar sent imorgon, lika bra och det gick smidigt även om damasken för kabeln var lite trög, får nog ta lite yes diskmedel på den när den ska in igen. Nu blir det rost slipning och hittade även lite extra rost under dörren fast den kan nog bli så med tiden och det är väldigt lite som tur är. Hörnet kanske kommer förvinna helt på dörren då tänker jag använda mig av kemisk metall för att bygga upp det igen så gott det går. Givetvis får ni lite bilder på eländet. ;-)
Nått jag bör tänka på när jag sätter tillbaka den igen? ritade med tusch penna där gångjärnen satt i dörren så jag tror jag bör kunna få till det.
undrar ni om färgen som skiljer sig så är dörren inte orginal. snackade med förra ägarens son som jag har kontakt med genom jobbet(ägaren har tyvärr gått bort). Han sa att bilen för många år sedan blev påkörd på sidan av en buss så dörren blev förstörd och det var billigare att byta dörr för dom kände en bilmeck men ägaren var lite sur på mecken då han tog en rätt ful dörr. antar att rosten kommer PGA att han tog en dålig dörr.
Bild
Bild
Bild
Bild
#1443903
Vad skönt att du fick loss den! Och jag får beklaga att jag gav dig lite felaktiga uppgifter kring kontaktstycket, som tydligen såg annorlunda ut på 740 än 940! Hoppas det går bra med att åtgärda rosten. :)
#1443996
bönan skrev:Vad skönt att du fick loss den! Och jag får beklaga att jag gav dig lite felaktiga uppgifter kring kontaktstycket, som tydligen såg annorlunda ut på 740 än 940! Hoppas det går bra med att åtgärda rosten. :)
Svårt att veta hur det ser ut på alla bilar även om det är rätt lika utanpå så kan det skilja desto mer inuti. Det gick rätt bra att få bort den så fort gummi genomföringen släppte. misstänker att den kan bli jobbig att få dit igen men det är det man har diskmedel till :-D
Rost är aldrig kul och sällan enkelt heller men får hoppas det inte är helt genom rostat så jag slipper "bygga ihop" nedre kanten med kemisk metall. ska ta det lungt och varsamt och tröttnar jag så är det alltid bättre att gå därifrån istället för att börja stressa fram något som man ångrar när man ser hur färgen svettas rost om ett par år. hände mig när jag lagade en gammal polo jag hade, då hade det rosta hål i spark lådorna på ovansidan. Som en riktig amatör slipade jag inte bort någon rost alls i princip och nätade och spacklade. Tror det tog ca 1 år innan färgen svettades rost efter regnfall. Vill inte göra samma miss här. Då var jag ung och dum men känner mig lika ung men mindre dum nu ;-)
Dessutom har jag ett garage med en fuktighet runt 40% vilket gör att man kan gå därifrån utan att det rostar på nytt. innan när man lagade var man ofta stressad PGA vädret om inte annat. glömmer aldrig när jag lagade damens flygel som fått ett rosthål i storlek av en tumme. En fin sommardag, efter första grundfärgs lagret var katastrofen ett faktum då det började regna som man stod i duschen, trots att man stod med paraply över eländet så studsade vatten upp direkt på lagningen från alla håll. nu slipper jag tänka på sådana saker.
#1445847
Bild
Bild
Börjar ta sig lite, har nu lagt på lite mer spackel då ni säkert noterade lite hål här och var. räknar med att bli klar denna vecka med lite "trevlig" hand slipning varje dag efter jobbet.
Det var en del rost som letat sig ned emellan plåten som ligger mot varandra och rostat innefrån och ut. insidan av dörren ska jag linolja in rejält är tanken när jag är klar med utsidan. biltemas råpressade linolja på burk borde fungera.
För ett par år sedan köpte jag en burk färg till bilen på bilia. den känns dock mörkare än den bilen har och ett nummer saknades och dom sa att det var rätt endå. jag målade bara en plast kåpa till dragkroken som jag saknade men den är något mörkare eller är det för att jag aldrig klarlackade den?
Färgkod som står på bilen är 406 -3 medan på burken står det enbart 406. är 4an någon form av nyans eller har det inget med färgen att göra? vart kan jag köpa färg till denna bil på för andra ställen?
Plåten är svart PGA rost omvandlaren som även fungerar som grundlack
#1445906
Siffran efter färgkoden är "tillverkaren" av lacken. I praktiken har det ingen betydelse då skillnaden i nyans är typ obefintlig.
Du får dock tänka på att din nuvarande lack har X antal års solblekning i sig. Att få exakt färgmatchning är snudd på omöjligt, det krävs färgprov och specifik färgblandning för just din lacks skick för att få det hyffsat.
#1445936
Lucif3r skrev: sön 16 maj 2021, 21:42 Siffran efter färgkoden är "tillverkaren" av lacken. I praktiken har det ingen betydelse då skillnaden i nyans är typ obefintlig.
Du får dock tänka på att din nuvarande lack har X antal års solblekning i sig. Att få exakt färgmatchning är snudd på omöjligt, det krävs färgprov och specifik färgblandning för just din lacks skick för att få det hyffsat.
Tack då vet jag att jag troligtvis inte kommer få det helt enhetligt men bättre än rost helt klart. Ja orginal färgen är 32 år gammal så det kan nog bli svårt att få det att se likadant ut. Var faktiskt något jag inte tänkte riktigt på.
Vet du något ställe där jag kan köpa färg till bilen så är jag idel öra. fick en halv burk(250ml) på bilia och det enda jag minns är att det var väldigt dyrt, vet inte summan mer än att jag sa ursäkta och undrade om det stämde.
#1450730
Lite uppdates för den intresserade. polerad och fin. Liten miss på lagningen längst ned men det är i princip osynligt om man inte synar dörren noga.
Ett problem kvarstår och det är vad plastbiten ska sitta och hur på de sista 2 bilderna.
Bild
Bild
Bild
Bild

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]