Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lincoln
#1438364
Har en 740 gle med k-jetronic Ska byta pump i bensintanken....vilket tryck ska den ge? hjälp mig att hitta rätt pump ..någon
Användarvisningsbild
av lennarte
#1438401
Du harväl 2 st pumpar i din bil också. Då ska pumpen i tanken (i plincip) inte ge något tryck, möjligen något hg. Den ska bara "flytta" bensinen över till huvudpumpen, så om du har mer än 3/4 bensin i tanken så behövs den egentligen inte.
Det händer ibland att man byter ut huvudpumpen (av olika anledningar) och monterar en pump till en F motor. En F motor kräver 3 bar tryck medan en E motor kräver 5 bar. Dom ser likadana ut men pumpen till F motorn är billigare.
Pumpen i tanken är samma på alla 7/900 (utom dom sissta 900 och -91 och-92 700), dock kan det skilja på armaturerna.
av lincoln
#1438456
Tusen tack...för din fina beskrivning...har även köpt rätt huvudpump som jag ska montera...pumpen i tanken pumpar..trodde de var en felaktig pump...den är kortare än original som suttit från början...Mitt problem som ja vill fixa nu med ny pump är.....om jag kört den helt varm...låter den stå ca 30 min startar den inte...men om jag håller ner gasen startar den till slut...kan de då vara felaktigt bränsletryck??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1438461
K-Jetronic surar lätt ner sig, K står för kontinuerlig, det sptutar alltså konstant hela tiden så fort mängdskivan rör sig. Och bränslemängden ökar gärna när systemet bliir äldre och lite slitet. Lösningen är att höja styrtrycket. Det finns 2 olika tryck i systemet, ett systemtryck (det som bränslepumpen levererar) och ett styrtryck (internt tryck) som styrtrycksvenilen levererar. Detta tryck kan schimsas för att öka eller minska bränslemängden. Men om motorn i övrigt funkar bra och inte bränsleförbrukningen är för hög så är det bara ar köra och njuta :-) :-) Dock måste du ha koll på att allt annant på motorn fungerar som det ska
Skrev fel ändringen i rött :x
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]