Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1438206
Skaffade en Volvo 760 GLE 2.8L V6 årsmodell 1990. Den har stått i ca 5 år.
Började med manuell rengöring med trasor i motorutrymmet och motor, För att få bättre åtkomst monterades kylare och fläkt/fläktkåpa bort. Även stötfångare och strålkastare demonterades.
Generatorn monterades bort och gjordes ren separat. Det kanske blev fel där då den föll ner och en plåthållare på generatorn brast, vid återmoteringen har generatorn två anslutningar vilket bör vara ok. MEN finns där även en ledning som går till oljetrycksgivaren? Hur ser det ut där, var finns/kommer sladden ifrån: bild !!!
Finns det någon som kan skicka bilder på hur det set ut? Vet ej om jag identifierat oljetryksgivaren. Du som har en lös motor kanske kan skicka några bilder som kan bli till bra hjälp???

mvh Håkan J
[email protected]
#1438333
Tack Lennart!
Bilen står i Bollnäs (var där i helgen) men är nu tillbaks till Stockholm där jag bor.
Misstänker att det är som du säger. Bilden som jag försökte få med i felbeskrivningen visar vad jag tror är avtappningskranen och sitter vinkelrätt mot motorblocket i höjd med bakdelen av generatorn (något högre kanske). Den är rund, tror det går att skruva för hand för att tappa ut kylarvätska (kan ha fel förstås). Men på GCP för Volvo 760 GLE 1988-1990 sid 512-513 finns oljetrycksgivaren som pos 9. Men var finn den, har inte lyckats lokalisera den. Titta på min youtube, första startförsök på 5år sök på Volvo 760 GLE with oil pressure light ON!!!!
mvh
HakanJ
[email protected]
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]