Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1436603
Hejsan, gjorde en tråd förut men får inga svar. Så nu provar jag igen.

Jag har då en b230F 88:a som drar otroligt mycket bensin, den svartryker som bara den.

Den är väldigt lätt startad och jag har kollat slangen så går ut från BTR tillbaka ner i tanken och den är helt torr, inte det minsta lilla droppe kommer ut från den. Så jag undrar om det kan vara det så allt bensin tvingas ner i motorn.

Jag har kollat LMM:en och den funkar, sedan har jag bytt lamdasonden.
#1436637
Lucif3r skrev: fre 19 mar 2021, 10:24 Om vakuumslangen smakar soppa är så BTR'en troligen kass. Prova koppla ur vakuumslangen och starta bilen, och se om det kommer ut nå bränsle där(vilket det givetvis inte ska göra om allt är rätt).
Tjenare jag provade koppla ur vakumslangen, det kom ingen soppa sedan bytte jag BTR igår och det blev ingen skillnad. Sedan nyss drog jag ut returslangen medans bilen var på och då kom det soppa, Rinnandes.

Men den sotar fortfarande som satan och drar mycket. Kan det vara så att någon spridare har pajat så den står öppen hela tiden och sprutar på.

Vad skulle det annars kunna vara?
#1436696
Skulle gissa på kallstartsventilen (som sitter under insuget) som läcker, är ju ett fjädertryck som skall hålla ventilen stängd när den inte behövs och den fjäderna kroknar med åren.

Hade det felet på min 945a -91 med 230FB.
Räcker inte att bara lossa elkabeln till ventilen, utan man får plugga röret/slangen som går till ventilen.

I mitt fall valde jag att slopa kallstartsventilen och byggde om till det utförande som de hade från -92-98. Då styrenheten ger mer soppa till spridarna vid kallstart istället för separat kallstartsventil.
#1437009
Det är lite struligt med flera trådar om samma sak.
Kolla i den andra tråden, där finns en bild på kallstartspridaren. Skruva loss den och kör på starten, läcker den så ser du det. Hittar du inte den, så har du ingen.

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]