Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1434661
En gång i veckan tar jag bilen för att handla. Varje gång när jag backar bilen ser jag en stor fläck under motorn. Stiger och drar fingret och det är kylvätska. Fläcken finns hela tiden trots att bilen inte rördes på en vecka. tittar jag i expansionskärlet så är glykolen i MIN eller helt borta. Fyller på och så är det borta igen. Hur kan det läcka kylvätska när bilen står still? Jag ser inget som droppar när jag tittar under bilen. Och det är ju inget tryck i systemet då bilen står still. Det enda yttre faktor som påverkar bilen är motorvärmarsladden som är inställd på tre timmars laddning dagligen. Kanske finns en enkel förklaring men upplever det faktiskt som en gåta Haft 745 i många år och aldrig var det ett sådant problem. 945 bör väl va av bättre kvalitet Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1434668
Det är inte alls ovanligt att bilar läcker kylarvätska när dom är parkerade. Snarare tvärtom.
Vätskan cirkulerar ju inte då, så då letar den sig ut andra vägar istället.

Min V70 läcker ur gaveln på kylaren när den är parkerad, 945an läcker också någonstans ifrån när den är parkerad(inte orkat lokalisera det ännu...). Ingen av dom läcker när dom är igång och/eller varma.
av Erik Å
#1434734
Det kan eventuellt gå att lokalisera läckor genom att försiktigt släppa ut övertrycket när motorn är varm (trasor över exp-kärlets lock, öppna superförsiktigt och bara litegrann så trycket pyser ut sakta)
Sen lyssnar man medan motorn kallnar, då blir det undertryck i kylsystemet och luft sugs in genom eventuella läckor.
Har man bra hörsel och det är riktigt tyst finns det chans att man hör fräsande ljud där det läcker.. Beror förstås på var läckan är.. :P
av bilman
#1434914
Tack Lucif3r och Erik Å för svaren! Vad beträffar trycket som måste ut efter att bilen parkerats så är det ju rimlig förklaring. Men jag undrar om det ska ta en hel vecka för det, för det är färsk vätska när jag kommer till bilen efter en vecka stillastående. Vidare brukar ta två timmer för mig att handla veckans nödvändigheter. När jag kommer ut till bilen ser jag inte minsta fläck under motorn trots att bilen har stått still två timmar. Borde inte trycket ha orsakat åtminstone en liten fläck. Intressant förslag att lyssna efter läckan. Har tittat noga och lyst med lampa, det är så många rör så jag lyckades inte lokalisera någon läcka. 745 och 945 ska ju vara enkla bilar att fixa, men vätskeläckaget är som sagt en gåta.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1434927
Jag har en läcka min 745-a också. Har hittade en liiiten läcka vid vattenpumpen. Det läcker bara när jag stänger av motorn. Tog ett par år att hittade det, bytte packningar till vattenpumpen men vattenläckan är fortfarande kvar. Så nu bryr jag mig inte längre om det. Fyller jag kylarvätskan till max strecket så är det en bit under minstrecket efter några dagar. Men, sedan sjunker det inte mer. Kan köra i månader och nivån är densamma. Fyller jag på lite så försvinner "överskottet" på några dagar och nivån är tillbaka på straxunder minstrecket
av bilman
#1438187
Provtryckningen visade på läckage från motorvärmarkroppen: kan vara o-ringen, kan vara rostig motorvärmarkropp, kan vara hål i motorblockväggen (hur sannolikt är det sista?). Vid byte av motorvärmarkroppen finns två alternativ: Calix liknand den som finns i bilen eller Defa som också passar. Någon som har erfarenhet av ett läckage i detta ställe? Vilket att föredra: Calix eller Defa? Tack!
av rd350
#1438270
Calix eller en ny frostplugg i hålet så är det fixat. Några rosthål i blocket är knappast troligt, dålig packning till värmaren desto vanligare.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]