Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 940Volvoo
#1434628
Hej

Nu har volvon stått drygt en månad utan framgång. Det är en Volvo 940 -94 med B230FD från -95.
Jag får bensin till cylindrarna och de var alldeles svarta av sot när jag skulle ta ut och torka av dem. Jag har felkod 2-2-3 och 1-2-3 från uttag 2 och 2-2-4 från uttag 6. Tomgångsmotorn är bytt och den felkoden fanns innan problemet uppstod. Jag har bytt kylvätsketempgivare och kollat jorden till den men inget förändrades. Felkoden uppstår så fort jag vrider om nyckeln efter jag har raderat den. Jag var ute och körde och plötsligt dog bilen. Alla säkringar är hela.

Rotor och fördelarlock är bytta. Har läst alla trådar som har liknande fel och blir snart tokig. Någon som har någon idé?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1435070
Du skriver att du bytt givaren men felet kvarstår. Har du kolla på något annat? T.ex jordfel? Så här står det på annan plats på detta forum
"1-2-3 = Motortemperaturgivarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från motortempgivaren motsvarar en temperatur under -40 °C eller över 120 °C sätts felkoden. Styrenheten antar då en temperatur på kylvattnet till 20 °C vid start och annars cirka 90 °C (limp home) så att bilen är körbar.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller komponent.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig stomanslutning av signaljord.
Felsymptom:
Svårstartad kall.
"
av 940Volvoo
#1435458
Jag mätte spänningen vid jordpunkterna och det verkade vara i sin ordning. Kan det vara kabelbrott mellan kontaktstycke och styrenheten?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1435462
Har du kollat jordpunkterna på insuget också? Där jordas alla signaler till ECU-n
Har du kollat så BTR-en är Ok? Om membranet är trasigt så kommer det in okontrollerat med bränsle i insuget. Ta loss den klena slangen mellan BTR och insug vid insuget och sug i den. Smakar det bensin är den kass. Du kan prova att starta motorn utan slangen i, och med nya tändstift
av 940Volvoo
#1435997
Nej BTRen är hel. Tror felet måste vara i felkoderna då de kommer tillbaka så fort man vrider på nyckeln. Kan man mäta på något sätt i kontaktstycket en viss ström tex? På så sätt kanske man kan felsöka kablarna. Ska gå igenom från sensorn till styrenheten senare i veckan. Om inte det funkar blir det väl till verkstan:(
Användarvisningsbild
av lennarte
#1436020
I normala fall "sätts" felkod vid körning, ibland efter flera mils körning. Får du 1-1-1 som bekräftelse när felkoderna är raderade? Alltså kollar du att där inte finns felkod kvar när du raderat, innan du stänger av tändningen?
av 940Volvoo
#1436131
Japp 1-1-1 får jag från uttag 2 efter radering. Dock vill inte 2-2-4 från uttag 6 försvinna. Men felkoderna från uttag 2 kommer så fort jag vrider på nyckeln
Användarvisningsbild
av lennarte
#1436220
Då kanske felet sitter i tändboxen. Tempgivaren (om du har monterat rätt givare) har 2 motstånd, ett för tändboxen och ett för bränsleboxen. Om du ohmmäter givaren ska du mäta mellan stift och hölje på båda stiften. På äldre (blå givare -88 och äldre) mäter du mellan stiften (ett gemensamt motstånd). Lossa kontaktstycket på boxen och mät mellan kabelanslutningen och jord så så får du reda på om där är avbrott eller "kortis" mot jord

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

Startproblem varm motor S70

Hej! Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]