Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 940Volvoo
#1436288
Jag lossade på tändboxen, under förarsidan, och mätte i hon-portarna. Jag mätte ur port 2 och 11. Där fick jag inga utslag på multimeter, i Ohm såklart.

Mätte jag fel eller betyder detta att det är kortslutning?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1436307
Du måste ta loss kontaktstycket (annars kan du inte mäta givaren) och leta upp kabeln som är till givaren. Det bör vara samma färg på kabeln vid givaren som vid boxen. Men, man kan inte vara säker. På nätet finns kopplingsschema på boxarna, där står på vilket nummer det stift som är till givaren har. Du ska ha ungefär samma ohmtal vid boxen (med kontaktstycket på givaren på) som på givaren (med kontaktstycket av). Vid kall motor (+20°) ska det vara mellan 2200 och 2700 ohm. Är motorn kallare ska det vara ett högre värde och är den varmare ett lägre värde
av 940Volvoo
#1436750
Mätte nu från kontaktstycket vid sensorn till de två boxarna.
Fick 2800 Ohm på motståndet till bränsleboxen och 1100 Ohm till tändboxen. Detta är ju fel då det borde vara ca 6000 Ohm, eller? Vad ska detta betyda? Stort tack för engagemanget!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1436765
Som jag skrev ovan år det värde jag skrev vid +20°. Är motorn kallare än så blir det ett högre (mycket högre) värda, så vid - 10° ska det vara c:a 8200 - 10500 Ohm. Men, det ska vara samma på båda stiften. Du mäter alltså ett stift i taget mot jord när du mäter direkt på givaren.
av 940Volvoo
#1436767
Japp, jag mäter som du beskriver men varför är det så olika värden jag får? Och varför försvinner inte felkoden från tändsystemet? Kanske ska testa med en annan tändbox
Användarvisningsbild
av lennarte
#1436776
Har du olika värden när du mäter direkt på givarenär den inte Ok. Då "tror" den ena boxen att det är betydligt kallare, alternativt att det är jordfel. Det kanske räcker för att få felkod.
När du kollar felkoder har du tändningen på, även när du raderar koderna. Om du kollar felkoder efter du nollat (utan att stänga av tändningen mellan). Är där felkod kvar då fast du nollat? Eller kommer felkoden efter du stängt av och satt på den igen?
av 940Volvoo
#1436788
När jag ska radera felkoderna från uttag 6 går det inte ens. När jag trycker in knappen i drygt 5 sekunder får jag ingen respons. Jag kopplar bort minuspolen på batteriet då försvinner felkoderna från uttag 2 men inte uttag 6.
av 940Volvoo
#1436942
Mycket mysteriskt! Mätte motstånden på den nya sensorn som du skrev för några inlägg sen. Inga utslag på mätaren! Jag testade alla olika Ohm-skalor. När jag sedan mätte på den gamla sensorn fick jag ca 5000 Ohm, vilket är rimligt. Betyder detta att den nyinköpta sensorn var felaktig från början? Testade att sätta tillbaka den gamla och det kommer inga felkoder. Tyvärr startar bilen ändå inte
Köpråd V60 etanol

Köp en Saab istället, fullt med 9-5:or o[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]