Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Toffao
#1434270
Hej, antagligen har jag tyvärr blivit lurad men köpte en 945 turbo som är en riktig turbo enligt alla papper och registreringsbevis inkl turbo + men till min förvåning så sitter en b230fk motor i. Har kollat med Volvo och fått ut papper på vilket motornummer den ska ha och det stämmer tyvärr inte där heller. I det står det att det ska vara en b200f. Artikelnr är 6821131 och motornummer är bara 3 siffrigt så borde väl vara en tidig motor?
Någon duktig volvomekaniker i Skåne som skulle vilja kika hur pass original denna bilen är egentligen?
av bönan
#1434280
Även om det sitter en FK i så är det i princip ingen skillnad. Det är endast laddtrycket som skiljer, och det är lätt åtgärdat.
av Toffao
#1434286
Har läst att wastegate skiljer på dem. Någon som har en bild på hur det ska se ut på en ft motor och en fk motor?
Min är en 1994. Vad kan skilja mer på en ft motor, är det enbart waategate som gör att den får 165 hk istället för 135 hk. Dock ska det ju vara 190 hk med turbo+.

Varför byter man ut på detta sätt, bilen har ju ändå bara gått 18000 mil.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1434303
Det är bara tryckklockan som skiljer mellan en FT och FK motor. Släng på en tryckklocka från en FTT på en FK så har du en FT-motor, vice versa så har du en FK motor.
Det är enbart laddtrycket som ger dom där extra 30 åsnorna som skiljer mellan FK och FT. En FT laddar ca 0.55bar, en FK laddar uh.. 0.3? nått sånt... Turbo, intercooler, kolvar, stakar, block, topp, kam, mjukvara osv osv är identiskta mellan dom.

Det som däremot kan skilja, är utväxlingen mellan lättryckarna och fulltryckarna, iaf på manuella modeller. lättryckarna har oftast en lägre utväxlad 1a och 2a(M90L-växellåda), medans fulltryckarna har högre utväxlad 1a och 2a(M90H-låda).
I praktiken gör det noll och ingen skillnad.

Turbo+ är ett helt annat, fristående, system som momentärt kan öka laddtrycket över orginalladdet(oavsett FK/FT). Det lilla extra turbo+ ger, förutom problem, fixar man manuellt istället med en ställbar tryckklocka. Det blir bra mycket bättre än det där turbo+-systemet :-)
av Toffao
#1434315
Det står 165 hk i registreringsbevis. Och sen har jag ett bevis på Volvo att detta chassinummer har turbo+ inkl den lilla broschyr som ingår.

Någon som har en bild på hur wastegate klockan ser ut och var den sitter så kan jag kolla hur det ser ut avseende det.
Likadant detta med växellådan, hur kan man se vilken sort det är, m90l eller m90h?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1434331
Du kan inte direkt identifiera vad du har för WG-klocka bara genom att titta på den. Men den sitter på turbon iaf...
Bättre att installera en turbotrycksmätare och se hur mycket bilen laddar istället.
av bönan
#1434341
Bör finnas i instämplat något nummer på växellådan, eventuellt går det även att tyda på chassinumret.

Är det inte utväxlingen på 5:an som skiljer mellan M90 H och L? Det kan även skilja på utväxlingen i bakaxeln mellan FK och FT-bil.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1434347
bönan skrev:Är det inte utväxlingen på 5:an som skiljer mellan M90 H och L?
Nej, det är 1an och 2an. 3an 4an och 5an(och R(äcer)-växeln) är domsamma.

Utväxlingar M90:

....................M90H... M90H2... M90L... M90L2

1:a växeln....3.54:1... 3.54:1... 3.91:1... 3,91:1

2:a växeln....2.05:1... 2.05:1... 2.20:1... 2.20:1

3:a växeln....1.38:1... 1.38:1... 1.38:1... 1.38:1

4:a växeln....1.00:1... 1.00:1... 1.00:1... 1.00:1

5:a växeln....0.81:1... 0.70:1... 0.81:1... 0.70:1
H2/L2 är dom som sitter på 960 verkar det som, och dom har mycket riktigt högre utväxlad 5a än vanliga H/L.
av Toffao
#1434386
Då kan man ju hoppas att de inte bytt ut växellådan med för det är kanske inte nödvändigt för att få in en fk motor i en ft bil? Var sitter denna klisterlapp på växellådan? Någon som har en bild på hur det kan se ut, denna lapp och skillnad mellan h och l låda? Jag hoppas ju på original i detta fallet.
Någon i Skåne som vill kika på den och avgöra wastegate eftersom jag inte är meckkunnig alls.
Vad gällde med skillnad på bakaxeln då? Hur kan man se det?

Nej.hade/ har liknande problem. Bytte drivaxel men[…]

Volvo on call problem

VOC i appen funkar sådär, när man […]

@fjohan82 , +1 på den då :) En an[…]

Hej, Du verkar ha mycket erfarenhet av dessa motor[…]